In deze scriptie wordt de zichtbaarheid van de zwarte vrouw in Forbidden Fruit Picker door Wangechi Mutu bestudeerd in relatie tot de iconografie van het zwarte vrouwelijke lichaam en de...Show moreIn deze scriptie wordt de zichtbaarheid van de zwarte vrouw in Forbidden Fruit Picker door Wangechi Mutu bestudeerd in relatie tot de iconografie van het zwarte vrouwelijke lichaam en de iconografie van Eva. Er zal worden aangetoond dat de representatie van het zwarte vrouwelijke lichaam bestaat uit een visuele en symbolische zichtbaarheid waarbij voorbij wordt gegaan aan het menselijke aspect. Mutu gebruikt de iconografische attributen van Eva en elementen van collage om een bredere achtergrond van betekenisvorming neer te zetten en de contextuele toe-eigening van het zwarte lichaam te belichten. Geconcludeerd zal worden dat Mutu in Forbidden Fruit Picker een iconografische huls weergeeft als verwijzing naar de vele interpretaties die aan het zwarte vrouwenlichaam verbonden zijn. Een representatie die verbonden is met het verleden, in plaats van met de toekomst.Show less
Dit is een onderzoek naar de beeldvorming over de vrouw in gemengde liefdesrelaties in fictieve literatuur. In de scriptie worden koloniale romans vergeleken met recente romans en wordt de focus...Show moreDit is een onderzoek naar de beeldvorming over de vrouw in gemengde liefdesrelaties in fictieve literatuur. In de scriptie worden koloniale romans vergeleken met recente romans en wordt de focus gelegd op de mate van continuïteit in de beeldvorming over de vrouw en de factoren die deze continuïteit in romans kunnen verklaren.Show less
In de literatuur over Hindeloopen en de 'Hindelooper stijl' wordt niet of vrijwel niet gekeken naar de Hindelooper vrouw in relatie tot de ‘Hindelooper stijl’. Dit onderzoek tracht dus de bijdrage...Show moreIn de literatuur over Hindeloopen en de 'Hindelooper stijl' wordt niet of vrijwel niet gekeken naar de Hindelooper vrouw in relatie tot de ‘Hindelooper stijl’. Dit onderzoek tracht dus de bijdrage van vrouwen aan de 'Hindelooper stijl' te bepalen. Welke rol speelden de Hindelooper vrouwen door de tijd heen, of welke rol werd hen opgelegd? De methode bestaat grotendeels uit literatuuronderzoek, maar ook uit beeldanalyses van kunst over Hindeloopen waarop vrouwen te zien zijn. Ten eerste wordt de definitie van de ‘Hindelooper stijl’ onder de loep genomen. Vervolgens worden een aantal mogelijke rollen van vrouwen besproken. Hierbij gaat het om de rol van consument, maker en figurant.Show less
Tijdens mijn studie Turkse taal & cultuur heb ik vooral onderzoek gedaan naar de positie van de Osmaanse en Turkse vrouwen. Mijn keuze voor dit onderwerp komt voort uit mijn persoonlijke...Show moreTijdens mijn studie Turkse taal & cultuur heb ik vooral onderzoek gedaan naar de positie van de Osmaanse en Turkse vrouwen. Mijn keuze voor dit onderwerp komt voort uit mijn persoonlijke belangstelling voor de rechten en de plichten van vrouwen in de Turkse samenleving. De publieke moraal en de sociale controle waarmee de vrouw anno 2019 nog steeds mee te maken heeft, was tevens één van de redenen om aan deze studie te beginnen. Gedurende mijn zoektocht naar informatie over de ontwikkelingen van vrouwenrechten in Turkije heb ik het boek van Şefika Kurnaz Cumhuriyet öncesinde Türk kadını (Turkse vrouw voor de republiek) bestudeerd. Ik heb haar boek veelvuldig gebruikt in mijn onderzoek. In de inleiding schrijft Şefika Kurnaz het volgende; “Halbuki, kadın haklarının günümüzde ulaştığı merhalenin laikiyle anlaşılabilmesi için Cumhuriyet öncesi devirlerdeki gelişmelerin gün ışığına çıkarılmasına ihtiyaç vardır.” (Echter, om de bereikte ontwikkelingen op het gebied van vrouwenrechten goed te kunnen begrijpen is er behoefte om de ontwikkelingen voor de republikeinse periode ook in het daglicht te brengen.) Om het heden te begrijpen zijn de ontwikkelingen van het verleden bepalend. Dit maakte dat ik mij vooral gericht heb op de periode vóór de uitroeping van de Turkse Republiek in 1923. De positie van de vrouw binnen de Turkse samenleving, vooral in het westen, heeft zich de laatste jaren weliswaar verder ontwikkeld. Echter naar mijn mening is de positie van de vrouw nog niet evenwichtig en gelijkwaardig genoeg. Dit onderzoek beoogt om de drie belangrijkste elementen die ingezet zijn voor de emancipatie van de Osmaanse vrouwen bijeen te brengen en een bijdrage te leveren aan de bestaande werken. Deze elementen zijn onderwijs, vrouwenverenigingen en vrouwenbladen. In mijn onderzoek zal ik ook aandacht besteden aan de hervormingen die vrouwen meer rechten hebben gegeven. De ontwikkelingen op het gebied van binnenlandse onderwijs, de vrouwenverenigingen die ieder vanuit eigen gedachtengoed ondersteunend zijn geweest voor vrouwen en de vrouwenbladen die vóór de oprichting van de Turkse Republiek zijn verschenen zullen behandeld worden.Show less
Vrouwen die actief zijn geweest in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn binnen de historiografie onderbelicht gebleven. Hetgeen wat geschreven is over deze vrouwen, gaat vaak over...Show moreVrouwen die actief zijn geweest in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn binnen de historiografie onderbelicht gebleven. Hetgeen wat geschreven is over deze vrouwen, gaat vaak over verzetsvrouwen in de stad en/of zij die voornamelijk koerierswerk verrichtten. Maar hoe was het gesteld met de vrouw uit het platteland (regio Westland/Vlaardingen)? Deed zij ook aan verzetswerk? En hoe valt zij te vergelijken met de verzetsvrouw uit de stad? Aan de hand van verscheidene verklarende factoren die vrouwen stimuleerden om in het verzet te gaan, gegeven door Bob de Graaff en Lidwien Marcus in hun doctoraalscriptie uit 1980, probeer ik deze twee vrouwelijke verzetstypen te vergelijken. Door middel van het schetsen van verschillende portretten van zes verzetsvrouwen en het vergelijken daarvan aan de hand van de gegeven factoren, geef ik antwoord op de vraag in hoeverre de verzetsvrouw uit de stad verschilde met die uit de regio Westland/Vlaardingen.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Medea kent veel gezichten in de tragedie van Euripides. Vooral met man/vrouw-verhoudingen wordt veel gespeeld. Medea's rol in haar philia met Jason is dan ook anders dan de positie die vrouwen...Show moreMedea kent veel gezichten in de tragedie van Euripides. Vooral met man/vrouw-verhoudingen wordt veel gespeeld. Medea's rol in haar philia met Jason is dan ook anders dan de positie die vrouwen normaal gesproken hadden ten opzichte van hun philoi. Dit onderzoek gaat over het spel met deze man/vrouw-verhoudingen.Show less