Jan Davidsz. De Heem, Maria van Oosterwijck, Willem van Aelst en Rachel Ruysch waren in hun tijd zeer befaamde en succesvolle schilders van bloemstillevens. Over alle vier de schilders werd er door...Show moreJan Davidsz. De Heem, Maria van Oosterwijck, Willem van Aelst en Rachel Ruysch waren in hun tijd zeer befaamde en succesvolle schilders van bloemstillevens. Over alle vier de schilders werd er door de eeuwen heen veelvuldig geschreven. In deze scriptie worden de recepties van deze vier schilders met elkaar vergeleken en bestudeerd met de nadruk op de sekse.Show less
De scriptie gaat over de twee kunstenaressen uit de 16de eeuw die door Vasari in zijn biografieën zijn opgenomen. Catharina van Hemessen wordt tegenwoordig in de canon als innovatieve vrouw...Show moreDe scriptie gaat over de twee kunstenaressen uit de 16de eeuw die door Vasari in zijn biografieën zijn opgenomen. Catharina van Hemessen wordt tegenwoordig in de canon als innovatieve vrouw beschouwd met haar allereerste zelfbeeltenis van een kunstenaar achter de ezel. Haar tijdgenoot, Italiaanse Sofonisba Anguissola vervaardigde enkele jaren later eveneens een zelfbeeltenis die bijna identiek lijkt op die van Van Hemessen. De scriptie gaat over de functie van dit soort zelfportretten, het publiek waarvoor de schilderijen bestemd waren en de interpretaties.Show less