In dit essay zal geprobeerd worden een eventuele moraal uit het schilderij Een jonge vrouw die muziek schrijft uit 1664 van Gabriel Metsu te halen. Om een betekenis te vinden in zeventiende-eeuwse...Show moreIn dit essay zal geprobeerd worden een eventuele moraal uit het schilderij Een jonge vrouw die muziek schrijft uit 1664 van Gabriel Metsu te halen. Om een betekenis te vinden in zeventiende-eeuwse Nederlandse genrekunst wordt dit vaak op een iconologische manier aangepakt. In dit essay zal dit echter niet gedaan worden. Er zal worden geprobeerd een moraal te vinden door te focussen op de kleding die wordt gedragen door de vrouwen in het schilderij. Er wordt onderzocht wat het imago van de gedragen kleding is, wat de relatie is tussen de afgebeelde kleding en de schilderstijl van de schilder en hoe de eventuele erotische moraal zich verhoudt tot de lichamen van de vrouwen en de huid die zij laten zien om zo tot een conclusie te komen.Show less
Sinds de jaren ’80 is steeds meer belangstelling ontstaan voor de Oudnoorse cultuur en samenleving, en daarmee ook voor de rol van vrouwen in de Vikingsamenleving. Deze toegenomen interesse wordt...Show moreSinds de jaren ’80 is steeds meer belangstelling ontstaan voor de Oudnoorse cultuur en samenleving, en daarmee ook voor de rol van vrouwen in de Vikingsamenleving. Deze toegenomen interesse wordt weerspiegeld in een populaire televisieserie, History Channel’s Vikings (2013-). In Vikings, dat zich afspeelt vanaf het einde van de achtste tot het midden van de negende eeuw, wordt het legendarische verhaal van Ragnar Lothbrok vertelt. Hierbij is een grote rol weggelegd voor verscheidene vrouwelijke personages, waaronder de ‘schildmaagd’ Lagertha en prinses Aslaug. Wat opvalt is dat deze vrouwen worden verbeeld als sterke, invloedrijke en onafhankelijke personen die ook kunnen plunderen en regeren. Er kunnen echter vraagtekens geplaatst worden bij de posities die Vikings toekent aan vrouwen in de Vikingsamenleving. Is dit een authentiek beeld, in overeenstemming met hedendaagse wetenschappelijke kennis omtrent vrouwen in de Vikingperiode? In dit onderzoek wordt zowel het wetenschappelijk verantwoorde beeld van Oudnoorse vrouwen onderzocht, als de legendarische vrouwbeelden die de sagen geven. Hebben de producten van Vikings gebruik hebben gemaakt van deze vrouwbeelden uit het fictieve bronnencorpus van de sagen, of de wetenschappelijke kennis die is voortgekomen uit onderzoek naar non-fictieve bronnen uit de Vikingperiode.Show less
“Geïllustreerd sugoroku” (e-sugoroku 絵双六) is een bordspel dat sinds het ontstaan ervan in de Edoperiode in talrijke thema's is verschenen. In dit onderzoek werp ik een blik op sugoroku uit de late...Show more“Geïllustreerd sugoroku” (e-sugoroku 絵双六) is een bordspel dat sinds het ontstaan ervan in de Edoperiode in talrijke thema's is verschenen. In dit onderzoek werp ik een blik op sugoroku uit de late Meijiperiode die specifiek gericht zijn op meisjes en vrouwen, om vast te stellen hoe deze in verhouding staan tot hun historische context. Uit een bespreking van secundaire literatuur over sociale ontwikkelingen uit deze periode en een analyse van verschillende sugoroku uitgegeven tussen 1886 en 1910 blijkt dat de inhoud van de spellen beïnvloedt is door het sociale klimaat waarin gedebatteerd werd over de rol en identiteit van vrouwen. De sugoroku waren in staat om standpunten uit dit debat mee te geven aan spelers, voornamelijk door middel van het wel of niet representeren van bepaalde levensmogelijkheden voor vrouwen. De bevindingen uit deze scriptie dragen bij aan onze kennis over de omstandigheden waarin meisjes in de late Meijiperiode opgroeiden en de rol die gedrukte media als deze hierbij hebben gespeeld.Show less
De naoorlogse emigratie uit Nederland werd in grote mate gestimuleerd door de Nederlandse overheid. Het voorlichten en voorbereiden van emigranten vormde een belangrijk onderdeel van het...Show moreDe naoorlogse emigratie uit Nederland werd in grote mate gestimuleerd door de Nederlandse overheid. Het voorlichten en voorbereiden van emigranten vormde een belangrijk onderdeel van het stimuleringsbeleid. De emigratievoorlichting en -voorbereiding speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse vrouw wordt in deze scriptie onderzocht. Hoe en waarom werden vrouwen voorgelicht en voorbereid voor de naoorlogse emigratie uit Nederland tussen 1949 en 1961? Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn motieven en methodes behandeld van instanties die zich bezighielden met de emigratie van de Nederlandse vrouw, met in het bijzonder het Nederlandse Vrouwen Comité (NVC). Hierbij komt niet alleen de rol van de vrouw in het emigratieproces aan bod, maar worden ook de verhoudingen, belangen en strategieën van betrokken spelers in de emigratieregulering (emigratie-governance) blootgelegd.Show less
De Joodse Vrouwenraad begaf zich op het snijpunt van verschillende identiteiten. Deze scriptie heeft onderzocht op welke basis de Joodse Vrouwenraad in Nederland zich tussen 1923 en 1940...Show moreDe Joodse Vrouwenraad begaf zich op het snijpunt van verschillende identiteiten. Deze scriptie heeft onderzocht op welke basis de Joodse Vrouwenraad in Nederland zich tussen 1923 en 1940 identificeerde en hoe zich dat uitte in de praktijk.Show less
In het driehonderdjarige bestaan van de reguliere vrijmetselarij is niets veranderd in de positie van de vrouw. In de 'Constitutions' wordt in 1723 vastgelegd dat alleen mannen lid mogen worden van...Show moreIn het driehonderdjarige bestaan van de reguliere vrijmetselarij is niets veranderd in de positie van de vrouw. In de 'Constitutions' wordt in 1723 vastgelegd dat alleen mannen lid mogen worden van een maçonnieke loge. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds zo. Door de jaren heen zijn er echter verschillende initiatieven ontstaan om vrouwen ook te laten deelnemen aan de vrijmetselarij. In de achttiende eeuw, de eeuw van de Verlichting, gebeurt dit door middel van adoptieloges. Dit is een vorm van vrijmetselarij die is aangepast aan vrouwen. Aan het einde van de negentiende eeuw wordt de gemengde orde 'Le Droit Humain' opgericht. Onder de leden bevinden zich veel suffragettes. De suffragette Annie Besant speelt een belangrijke rol bij de verspreiding van 'Le Droit Humain'.Show less
In deze scriptie wordt geanalyseerd welke technieken en methodes Tsjechov gebruikt om de innerlijke belevingswereld van het hoogopgeleide vrouwelijke personage vorm te geven in de volgende vier...Show moreIn deze scriptie wordt geanalyseerd welke technieken en methodes Tsjechov gebruikt om de innerlijke belevingswereld van het hoogopgeleide vrouwelijke personage vorm te geven in de volgende vier korte verhalen: "Schoonmoeder-advocaat", "De naamdag", "In eigen honk" en "De bruid".Show less
Deze scriptie behandelt aan de hand van primaire bronnen (waaruit fragmenten zijn overgenomen, en indien nodig vertaald) het leven van vrouwelijke gevangenen in de Goelag in de jaren 1930-'40. Aan...Show moreDeze scriptie behandelt aan de hand van primaire bronnen (waaruit fragmenten zijn overgenomen, en indien nodig vertaald) het leven van vrouwelijke gevangenen in de Goelag in de jaren 1930-'40. Aan de hand van drie hoofdthema's (seksualiteit, het vrouwelijk lichaam en vrouwelijkheid versus ontvrouwelijking) wordt een beschrijving van de elementen gegeven die specifiek voor vrouwen hun ervaring in het kamp vormden. Naast de primaire bronnen zijn secundaire bronnen gebruikt, waaronder in het laatste hoofdstuk enige bronnen die zich richten op gendertheorie. Een terugkerend thema is de kwetsbaarheid of juist de kracht die hun sekse voor de vrouwen teweegbracht.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Veiling, het bedekken van het vrouwelijk lichaam, wordt vaak verbonden met het Midden Oosten. Vrouwen worden geacht zich op een kuise manier te bedekken zodat zij niet opvallen voor het mannelijke...Show moreVeiling, het bedekken van het vrouwelijk lichaam, wordt vaak verbonden met het Midden Oosten. Vrouwen worden geacht zich op een kuise manier te bedekken zodat zij niet opvallen voor het mannelijke geslacht. Veiling is een breed begrip met een andere betekenis in een andere situatie. Het beleid omtrent veiling verschilt per land en is niet altijd constant geweest. Door veranderingen binnen de nationale overheden van landen in het Midden Oosten bestaat er een rijke geschiedenis van het uiterlijk van de vrouw binnen de samenleving. Het doel van deze scriptie is het naast elkaar leggen van twee verschillende landen binnen het Midden Oosten en het bekijken van het beleid omtrent veiling op nationaal niveau. Iran is een land waar strenge kledingvoorschriften bestaan, vooral voor de vrouwen. De revolutie van 1979 heeft grote veranderingen gebracht in het straatbeeld van Iran. Tijdens de revolutie stonden gesluierde en ongesluierde vrouwen naast elkaar in het verzet tegen het regime. Mensen met verschillende achtergronden namen deel aan de revolutie en dit bracht hoop op een gelijke samenleving met zich mee (Sedghi 2007: 203). Kort na de val van het oude regime verdween deze hoop op gelijke rechten na de instelling van reveiling (her-sluieren). Ayatollah Khomeini verplichtte de Iraanse vrouw een hijab te dragen (Sedghi 2007: 201). In de periode na de revolutie werd er gestreefd naar een Islamitische identiteit. Het symbool van de staatsopbouw in Iran werd de vrouw, en vooral de verhulling van haar lichaam. Hiernaast werden gender segregatie en ongelijkheid integraal aan de staatsopbouw, waar niet iedereen het mee eens was (Sedghi 2007: 201). De situatie voorafgaand aan de revolutie was verdwenen en om dit vast te houden werd met harde hand controle gehouden. Na een periode van ‘unveiling’ (ontsluieren) werden Iraanse vrouwen geacht zich te houden aan het ‘reveiling’ (her-sluieren) beleid. Het land wat ik naast Iran wil gaan leggen is een westers georiënteerd land dat meegerekend wordt bij het Midden Oosten: Turkije. Het land is een parlementaire democratie en het heeft een seculiere staatsinrichting. In Turkije is secularisatie gericht op het scheiden van de openbare en religieuze sfeer (Barras 2009: 1240). Het is een nieuwe regeling die de staat aanneemt als onderdeel van het beleid waar zij controle uitoefenen op religie binnen de samenleving (Barras 2009: 1238). Turkije heeft de staat openlijk bestuurd aan de hand van de Islam door middel van zijn ‘State Directorate of Religious Affairs’ (‘Diyanet’) (Barras 2009: 1241). Dit houdt in dat er controle wordt gehouden op islamitische religieuze educatie en de aanstelling van religieuze ambtenaren; er is geen sprake van een duidelijke scheiding van de kerk en de staat. Turkije richt zich op het verwijderen van religieuze symbolen uit de publieke ruimtes. Het wil een samenleving creëren die geen religieuze symbolen bevat en dit leidt in 1981 tot een verbod op het dragen van een hoofddoek (Barras 2009: 1241). In de ogen van Turkije hoort het dragen van een hoofddoek niet bij het idee van secularisatie.Show less