Deze studie onderzoekt in hoeverre organisatiekenmerken (warmte en reputatie van de organisatie) en persoonlijkheidskenmerken (empathie en altruïstisch egoïsme) bijdragen aan gelddonatiebereidheid...Show moreDeze studie onderzoekt in hoeverre organisatiekenmerken (warmte en reputatie van de organisatie) en persoonlijkheidskenmerken (empathie en altruïstisch egoïsme) bijdragen aan gelddonatiebereidheid van leden van het algemeen publiek aan non-profit organisaties. Het vragenlijst onderzoek had een cross-sectioneel design en de participanten waren leden van het algemeen publiek (n = 124). De participanten kregen een non-profit organisatie gepresenteerd om hun mening over te geven. Een eerste multipele regressieanalyse toonde dat de warmte en reputatie van de organisatie een significante directe positieve relatie hadden met de aantrekkelijkheid van de organisatie. Vervolgens toonde de hiërarchische regressieanalyse in de eerste stap aan dat empathie een directe positieve significante relatie heeft met gelddonatiebereidheid. Uit de eerste stap bleek echter ook dat altruïstisch egoïsme geen significante positieve relatie met gelddonatiebereidheid had. Wanneer in de tweede stap van de hiërarchische regressieanalyse de aantrekkelijkheid van de organisatie in het model wordt meegenomen als voorspeller van gelddonatiebereidheid, bleek empathie geen significante positieve relatie meer te hebben met gelddonatiebereidheid. De aantrekkelijkheid van de organisatie (hiërarchische regressieanalyse) is direct significant gerelateerd aan gelddonatiebereidheid. Tot slot is de mediatie regressieanalyse uitgevoerd, waaruit bleek dat organisatiekenmerken (warmte en de reputatie van de organisatie) een significante indirecte positieve relatie hebben met gelddonatiebereidheid via de aantrekkelijkheid van de organisatie als mediator. De theoretische en praktische implicaties, sterke punten en beperkingen van het onderzoek, en de suggesties voor nader onderzoek worden besproken.Show less