This paper argues that Bolsonaro’s communication campaign in the 2018 Brazilian presidential election, notably through disinformation in WhatsApp may explain his victory. It relates his campaign to...Show moreThis paper argues that Bolsonaro’s communication campaign in the 2018 Brazilian presidential election, notably through disinformation in WhatsApp may explain his victory. It relates his campaign to post-truth politics and disinformation, and populist communication. It draws on agenda-setting effect theory in order to assess the effect of his campaign on the media (traditional and social media) and on voting intentions. The main findings are that (i Bolsonaro managed to influence the media agenda through WhatsApp and (ii this in turn influenced the public agenda and the electorate in his favour. Account must be taken of important technical limitations relating to access to sources and range of media examined.Show less
“Nee haha sorry”, “Wil je m'n tikkie nog even overmaken haha”, “Haha meen je dat?”: het virtuele gelach vliegt je tegenwoordig om de oren. Dit is het geval op verschillende social media-platforms,...Show more“Nee haha sorry”, “Wil je m'n tikkie nog even overmaken haha”, “Haha meen je dat?”: het virtuele gelach vliegt je tegenwoordig om de oren. Dit is het geval op verschillende social media-platforms, en zo ook op WhatsApp. Maar waarom gebruiken mensen dit woord zo vaak? Waarom wordt er vaak nog even zo’n ‘haha’ aan een bericht toegevoegd? Duidt het altijd op iets grappigs? In deze scriptie wordt daar aan de hand van acht WhatsApp-gesprekken onderzoek naar gedaan. Er blijkt dat de functie van ‘haha’ vooral te maken heeft met beleefdheid: uit angst voor gezichtsverlies, en vanuit de behoefte om aardig over te komen, maken WhatsApp-gebruikers vaak gebruik van ‘haha’-uitingen. Deze hebben namelijk – net als verbindende lachuitingen in ‘echte’ conversatie – de kracht om begrip en affiniteit te creëren en de lading van negatieve (en niet-geprefereerde) boodschappen te verzachten.Show less