This research is about the local significance of the Pacification of Ghent in Utrecht between 1576 and 1581. It argues that the Pacification was the crucial treaty for the participation of the...Show moreThis research is about the local significance of the Pacification of Ghent in Utrecht between 1576 and 1581. It argues that the Pacification was the crucial treaty for the participation of the States and city of Utrecht in the Dutch Revolt because of its lack of coherency and clarity. This thesis explores the competing narratives about the meaning of this peace. The analysis focusses on the interests of different groups in city and the reinterpretations of the peace terms in the Pacification within the rapidly developing circumstances of the Dutch Revolt. The main argument is that the act of oblivion in the Pacification was the tacit driving force behind the competition of narratives about legitimacy. The Pacification successfully offered a tabula rasa for the previous decade and became the most important reference for peace negotiation between 1576 and 1581. The “originalist” narrative tried to stay with the Pacification terms as intended when it was signed in 1576; the “clarifying” narrative argued that the cherry-picked peace violations of the royal party – together with the changed circumstances – necessitated an elaboration of the original peace treaty; the “abnegation” narrative used these cherry-picked peace violations of the royal party to highlight the obsolesce of the treaty and framed the treaty’s failure as a reason to abjure king Philip. This last narrative flipped the Pacification on its head; the new continuity with the present was not based on the treaty’s terms but on its violation and frame of belonging to the past.Show less
In 1572 is Zutphen het toneel van een burgeroorlog. In juni vindt de stad aansluiting bij de Opstand van Willem van Oranje en Willem van den Bergh, dankzij hulp van binnenuit. In november wordt de...Show moreIn 1572 is Zutphen het toneel van een burgeroorlog. In juni vindt de stad aansluiting bij de Opstand van Willem van Oranje en Willem van den Bergh, dankzij hulp van binnenuit. In november wordt de stad door het regeringsleger van Alva en don Fadrique heroverd en gestraft voor de opstandigheid. Volgens verhalen uit de latere herinneringscultuur vindt er dan een bloedbad onder de burgerbevolking plaats. Deze scriptie laat zien dat dit verhaal het product is van eigentijdse geruchten en propaganda, en gepolitiseerde herinneringspraktijken in de zeventiende eeuw. De lokale herinneringscultuur is een modern verschijnsel. Het aanvankelijke uitblijven van een lokale herinneringstraditie wordt verklaard door het ontbreken van belanghebbenden en de werking van vergetelheidclausules in amnestieregelingen als het Generaal Pardon (1574) en de Pacificatie van Gent (1576). Wat is er dan wel gebeurd? In werkelijkheid wordt het garnizoen Waalse huurlingen ter dood veroordeeld. Voor de Zutphenaren is 1572 (in hun woorden) vooral een 'ellendig jaar', waarbij de nadruk niet vanzelfsprekend op de gebeurtenissen in november ligt.Show less
Deze scriptie stelt de vraag naar het waarom van het mislukken van de religievrede van Willem van Oranje in 1572 aan de hand van de stad Delft. De context waarin de religievrede ontstond maakte het...Show moreDeze scriptie stelt de vraag naar het waarom van het mislukken van de religievrede van Willem van Oranje in 1572 aan de hand van de stad Delft. De context waarin de religievrede ontstond maakte het moeilijk om de religievrede succesvol in te voeren. De overgang van Delft naar de Opstand toonde aan dat diverse actoren niet bereid (Graaf van Lumey, schutterijen) of in staat (stadsbestuur) zouden zijn om de religievrede af te dwingen. In de maanden tussen de overgang van Delft in juli en de komst van Oranje in november, kwam de positie van de katholieken steeds verder onder druk. Toen Oranje, de bedenker zelf in november 1572 naar Holland kwam en in Delft ging wonen, slaagde hij evenmin in om zijn religiepolitiek in te voeren. Oranje gaf prioriteit aan het controleren van de Opstand en daarbij kwam het invoeren van zijn religiepolitiek op de tweede plaats. Oranje wist zijn godsdienst politiek te rekken. De religievrede sneuvelde door ontwikkelingen op lokaal niveau, het zogenaamde verbod op de katholieke eredienst dat in april 1573 op een vergadering in Leiden door de Staten van Holland genomen zou zijn, is waarschijnlijk toen niet genomen en gebaseerd op een foutieve interpretatie van de bronnen.Show less
Research master thesis | Arts and Culture (research) (MA)
open access
A study to the relation between the reputation of William of Orange and portrait prints for 1584-1702. I researched the changes in the reputation of the prince in this period, the different ways he...Show moreA study to the relation between the reputation of William of Orange and portrait prints for 1584-1702. I researched the changes in the reputation of the prince in this period, the different ways he was depicted in portraits and the iconography and texts on the cartouches of the portrait prints.Show less