Doel: Aanleiding voor dit onderzoek is het gebrek aan kennis over temperament in relatie tot onderwijs. Onderzocht wordt of een bepaald temperamentsprofiel kinderen differentieel gevoelig maakt...Show moreDoel: Aanleiding voor dit onderzoek is het gebrek aan kennis over temperament in relatie tot onderwijs. Onderzocht wordt of een bepaald temperamentsprofiel kinderen differentieel gevoelig maakt voor het educatieve computerprogramma Bereslimme Boeken. Verwacht wordt dat kinderen met een hoge score op temperamentsschalen Surgency en/of Negative Affectivity en/of een lage score op de temperamentsschaal Effortful Control het meest zullen profiteren van het programma Bereslimme Boeken ten opzichte van de kinderen met andere scores op deze schalen. Methode: Dit onderzoek betreft een experimental pretest-posttest controlgroup design. De kinderen in de Bereslimme Boekengroep worden vergeleken met de kinderen in de Samenslimgroep (controlegroep). Dit wordt gedaan aan de hand van een woordenschatmeting die zowel als voor- en nameting wordt afgenomen. De temperamentsschalen worden bepaald aan de hand van de Children’s Behavior Quistionnaire (Very Short Form), ingevuld door de ouders. Resultaten: Surgency bleek bijna een significante voorspeller voor scores op de nameting (p=.051). Er was sprake van een trend. De andere schalen voorspelden de scores op de nameting niet. Conditie bleek alleen significant van invloed op de nameting als werd gecontroleerd voor Surgency. Bij de schalen Negative Affectivity en Effortful Control bleek de conditie geen significante voorspeller. Er werden geen interactie-effecten van conditie en temperamentsschaal gevonden. Conclusie: Geen van de temperamentstrekken die in dit onderzoek worden onderzocht, maakt kinderen differentieel gevoelig voor de effecten van het educatieve computerprogramma Bereslimme Boeken.Show less
Verschillende wetenschappelijke studies tonen een relatie aan tussen zwakke taalvaardigheden en verhoogd agressief gedrag. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar het niveau van taalvaardigheid...Show moreVerschillende wetenschappelijke studies tonen een relatie aan tussen zwakke taalvaardigheden en verhoogd agressief gedrag. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar het niveau van taalvaardigheid van jongens in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar met een disruptieve gedragsstoornis (DG). Dit onderzoek analyseert of jongens met DG verbaal zwakker zijn dan jongens zonder DG en daarom baat zouden hebben bij taalinterventies om hun probleemgedrag te verminderen. Zowel de DG-groep als de controlegroep bestond uit 34 jongens. Zij waren tussen de acht en twaalf jaar oud. Het agressieniveau in beide groepen werd gecontroleerd met de subschaal 'Agressief gedrag' van de Child Behavior Checklist 6-18. Verder werden de subtests 'Begrippen en aanwijzingen volgen', 'Zinnen formuleren' en 'Woordassociaties' van de Clinical Evaluation of Language Fundamentals 4-NL gebruikt om respectievelijk taalbegrip, taalproductie en verbale vloeiendheid te meten. De subtest ‘Woordkennis’ van de Wechsler Intelligence Scale for Children III-NL werd gebruikt om woordenschat te meten. De resultaten toonden geen verschil in niveau van taalbegrip, taalproductie, verbale vloeiendheid en woordenschat tussen de jongens met DG en zonder DG. Er is dus geen verband gevonden tussen taal en agressie. Wellicht waren er mediërende of modererende factoren die de resultaten hebben beïnvloed. Limitaties van deze studie waren dat de participanten alleen Noord- en Zuid- Holland vertegenwoordigden, de steekproeven klein waren, de ouders in de controlegroep hoger opgeleid waren, de leeftijdscategorie beperkt was en bijna de helft van de kinderen met DG in een eenoudergezin woonde.Show less