Voor deze bachelorscriptie is enerzijds onderzoek gedaan in hoeverre de Zelfdeterminatietheorie onderdeel is van De Noordwijkse Methode. Anderzijds is onderzocht in hoeverre de perceptie van...Show moreVoor deze bachelorscriptie is enerzijds onderzoek gedaan in hoeverre de Zelfdeterminatietheorie onderdeel is van De Noordwijkse Methode. Anderzijds is onderzocht in hoeverre de perceptie van leerkrachten op het toepassen van de ZDT-elementen in hun lessen hun lesgeef-enthousiasme voorspelt.Show less
Een goede leesvaardigheid is een belangrijke voorspeller van succes op school en in de maatschappij. De achteruitgang in leesvaardigheid van leerlingen loopt parallel met een afname van...Show moreEen goede leesvaardigheid is een belangrijke voorspeller van succes op school en in de maatschappij. De achteruitgang in leesvaardigheid van leerlingen loopt parallel met een afname van leesmotivatie (Feskens et al., 2016; Inspectie van het Onderwijs, 2018). Om de achteruitgang in de leesvaardigheid van leerlingen te voorkomen, is het van belang dat de leesmotivatie verhoogd wordt. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen welke leesactiviteiten in de bovenbouw van de basisschool leerlingen aanspreken en zo de leesmotivatie verhogen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke evidence-based leesactiviteiten in de klas, gebaseerd op de drie componenten van de Zelfdeterminatietheorie, spreken leerlingen aan en in hoeverre speelt hun leesmotivatie daarin een rol?. Bij de Zelfdeterminatietheorie worden er twee soorten lezers onderscheiden: kinderen die uit zichzelf graag lezen (autonomer gemotiveerde lezers) en de kinderen die externe aansporing nodig hebben om te lezen (gecontroleerder gemotiveerde lezers). Volgens ZDT kan de autonome motivatie van leerlingen worden gestimuleerd als leerkrachten voldoen aan de aangeboren psychologische behoeften van leerlingen; autonomie, competentie en relatie (De Naeghel et al., 2016). Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een online vragenlijst verspreid en ingevuld. Uit de antwoorden op de vragenlijst bleek dat de twee groepen lezers beide een voorkeur hadden voor leesactiviteiten die autonomie stimuleren en hierin niet onderling van elkaar verschillen. Voor vervolgonderzoek is het van belang dat er meer onderzoek naar evidence based leesactiviteiten wordt gedaan om te bepalen in hoeverre de leesmotivatie van lezers daadwerkelijk wordt bevorderd.Show less