Op 13 februari 1960 verschijnt op de voorpagina van The Saturday Evening Post een driedelig zelfportret van Norman Rockwell (1894-1978), Triple Self-Portrait, om de publicatie van een biografie aan...Show moreOp 13 februari 1960 verschijnt op de voorpagina van The Saturday Evening Post een driedelig zelfportret van Norman Rockwell (1894-1978), Triple Self-Portrait, om de publicatie van een biografie aan te kondigen. De spiegel waarin Rockwell zichzelf bekijkt speelt een belangrijke rol in het werk en biedt de mogelijkheid voor een studie naar het gebruik van spiegels in zelfportretten. Hierbij wordt Triple Self-Portrait als uitgangspunt genomen en wordt enerzijds de geschiedenis van het gebruik van spiegels (in zelfportretten) behandeld en anderzijds wordt er dieper ingegaan op hoe het publiek Norman Rockwell kan leren kennen aan de hand van zijn zelfportret. Bijzondere aandacht gaat hierbij uit naar de biografie die hij heeft geschreven alsmede de receptie bij zowel het bredere Amerikaanse publiek als de kunstwereld.Show less
De scriptie gaat over de twee kunstenaressen uit de 16de eeuw die door Vasari in zijn biografieën zijn opgenomen. Catharina van Hemessen wordt tegenwoordig in de canon als innovatieve vrouw...Show moreDe scriptie gaat over de twee kunstenaressen uit de 16de eeuw die door Vasari in zijn biografieën zijn opgenomen. Catharina van Hemessen wordt tegenwoordig in de canon als innovatieve vrouw beschouwd met haar allereerste zelfbeeltenis van een kunstenaar achter de ezel. Haar tijdgenoot, Italiaanse Sofonisba Anguissola vervaardigde enkele jaren later eveneens een zelfbeeltenis die bijna identiek lijkt op die van Van Hemessen. De scriptie gaat over de functie van dit soort zelfportretten, het publiek waarvoor de schilderijen bestemd waren en de interpretaties.Show less