Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Al sinds de stichting van Rome was de Vestacultus centraal voor de voorspoed van de stad. De Vestaalse Maagden waren als priesteressen verantwoordelijk voor de brandende vlam en, daarmee, de...Show moreAl sinds de stichting van Rome was de Vestacultus centraal voor de voorspoed van de stad. De Vestaalse Maagden waren als priesteressen verantwoordelijk voor de brandende vlam en, daarmee, de welvaart van de stad. Deze vrouwelijke priesteressen waren echter niet louter een passief boegbeeld voor deugd. Het belang en de status van deze vrouwen komt naar voren in de collectie inscripties en standbeelden die ter ere van de Vestaalse Maagden waren opgesteld in de binnenplaats van hun heiligdom op het Forum Romanum, het Atrium Vestae. Deze scriptie poogt om op basis van de epigrafische overlevering een reconstructie te maken van het sociale netwerk en de positie van de Vestaalse Maagden in de Romeinse maatschappij van de Keizertijd. De publieke uitstalling van hun weldaden en deugd was een centraal aspect van de representatie van de gehele cultus. Bovendien wordt besproken hoe de priesteressen in deze eerbewijzen zelf invloed uitoefenden op de publieke representatie van de Vestacultus. Zij werden niet alleen vereerd als heilige priesteressen, maar ook als patronae, vrijgevige individuen en machtige familieleden wier status kon worden benut om anderen te bevorderen. De Oppervestalin was behalve een aanzienlijk religieuze functionaris ook een sociale speler met machtige connecties in het Romeinse landschap. De Vestaalse Maagden beoogden hun eigen positie en die van hun dedicanten op deze eerbewijzen te bevestigen.Show less