In deze scriptie beantwoord ik de vraag “Wat is de invloed van nationalisme op de herdenking van Koreaanse slachtoffers van seksuele slavernij door het Japans Keizerlijk leger in Zuid-Korea?” Bij...Show moreIn deze scriptie beantwoord ik de vraag “Wat is de invloed van nationalisme op de herdenking van Koreaanse slachtoffers van seksuele slavernij door het Japans Keizerlijk leger in Zuid-Korea?” Bij de beantwoording van deze vraag zal ik het herdenkingsmonument de sonyŏsang als belangrijkste voorbeeld gebruiken. Hoewel ik het wel over het activisme rondom de slachtoffers ga hebben, heb ik toch gekozen voor het woord “herdenking”. Een groot deel van de literatuur over dit onderwerp gaat over de ontkenning van de gebeurtenissen door de Japanse staat en de protesten voor erkenning door Zuid-Koreanen. Omdat de gebeurtenissen nog steeds door de Japanse staat ontkend en gebagatelliseerd worden, is op dit moment herdenking per definitie een vorm van protest. Omgekeerd is dit ook het geval. Omdat de protesten, naast monetaire compensatie, vooral om erkenning gaan, is actievoeren een onlosmakelijk onderdeel van de herdenking. Herdenken en actievoeren zijn dus op dit moment niet makkelijk van elkaar te scheiden. De reden dat ik specifiek voor het woord herdenken heb gekozen, en niet actievoeren, is dat ik mij in deze scriptie zal focussen op de invloed die nationalisme heeft op de herdenking binnen Zuid-Korea zelf, en niet op Japan of op de relatie van Zuid-Korea met Japan.Show less
Aan de hand van twee casestudies wordt gekeken naar identiteitsvorming en activisme bij leden van studentenverenigingen in Zuid-Korea die behoren tot een seksuele minderheid. Enerzijds ligt de...Show moreAan de hand van twee casestudies wordt gekeken naar identiteitsvorming en activisme bij leden van studentenverenigingen in Zuid-Korea die behoren tot een seksuele minderheid. Enerzijds ligt de focus op identiteitsvorming: Wat is het verband tussen LGBTQ+ netwerken en identiteitsvorming? De eerste casestudy is gericht op Dancing Queers, de LGBTQ+ studentenvereniging bij Sŏgang Universiteit. Aan de hand van diepte-interviews met clubleden wordt gekeken naar de verschillende functies en doelen van de vereniging. Anderzijds wordt er gekeken naar activisme bij de clubleden: Wat is het verband tussen LGBTQ+ netwerken en activisme? De tweede casestudy werpt een blik op de politieke functie van netwerken, en focust zich op de ‘Arrest Me Too’ beweging die werd geïnstigeerd door een lid van Dancing Queers. Dit naar aanleiding van artikel 92-6 uit het Militaire Wetboek, die stelt dat homoseksuele geslachtsgemeenschap tijdens legerdienst strafbaar is.Show less
De Zuid-Koreaanse Nationale Inlichtingendienst heeft een notoire reputatie op het gebied van het beïnvloeden van de binnenlandse politiek in Zuid-Korea. Door middel van hervormingen die voortkwamen...Show moreDe Zuid-Koreaanse Nationale Inlichtingendienst heeft een notoire reputatie op het gebied van het beïnvloeden van de binnenlandse politiek in Zuid-Korea. Door middel van hervormingen die voortkwamen uit het transitieproces van een autoritair regime naar democratisering werd hier verandering in gebracht. Deze hervormingen hebben echter geen verdere politisering van inlichtingendienst kunnen voorkomen. Zo heeft de inlichtingendienst nog invloed kunnen uitoefen over de 2012 presidentiële verkiezingen in Zuid-Korea. Deze scriptie richt zich daarom op het beantwoorden van de volgende vragen: hoe de Zuid-Koreaanse nationale inlichtingendienst kon inmengen in de presidentiële verkiezingen van 2012. En waarom dit heeft kunnen gebeuren.Show less
In deze scriptie wordt de 28 december 2015 akkoord omtrent troostmeisjes tussen Japan en Zuid-Korea geanalyseerd aan de hand van Japanse krantenartikelen.
In Zuid-Korea lijkt men extreem veel waarde te hechten aan het uiterlijk. Zoveel zelfs dat het uiterlijk doorslaggevend kan zijn op de arbeidsmarkt. Als gevolg is plastische chirurgie een...Show moreIn Zuid-Korea lijkt men extreem veel waarde te hechten aan het uiterlijk. Zoveel zelfs dat het uiterlijk doorslaggevend kan zijn op de arbeidsmarkt. Als gevolg is plastische chirurgie een wijdverspreid verschijnsel. De obsessie met schoonheid en plastische chirurgie in Zuid-Korea wordt in deze scriptie op basis van al bestaande bronnen geanalyseerd.Show less
Zuid-Korea heeft de laatste jaren altijd bovenaan de OECD lijsten gestaan wat betreft zelfmoordcijfers. Dit cijfer ligt namelijk ruim boven het (globale) gemiddelde. Waarom is zelfmoord in Korea zo...Show moreZuid-Korea heeft de laatste jaren altijd bovenaan de OECD lijsten gestaan wat betreft zelfmoordcijfers. Dit cijfer ligt namelijk ruim boven het (globale) gemiddelde. Waarom is zelfmoord in Korea zo'n veelvoorkomende actie? In deze scriptie tracht ik punten te specificeren die (kunnen) leiden tot een verhoogd risico van zelfdoding. Hierbij wordt ook de vergelijking met Japan gemaakt, een ander Oost-Aziatisch land dat jarenlang heeft gekampt met enorm hoge cijfers wat betreft zelfdoding. Zijn er parallelen te trekken tussen de twee landen, en wat maakt elke situatie uniek?Show less
Internationale handel bestaat al millennia en is voor veel landen een belangrijk deel van hun economie. Met organisaties als de WTO (World Trade Organization) is internationale handel makkelijker...Show moreInternationale handel bestaat al millennia en is voor veel landen een belangrijk deel van hun economie. Met organisaties als de WTO (World Trade Organization) is internationale handel makkelijker en toegankelijker geworden en met de opkomst van het internet is de wereld kleiner geworden dan ooit te voren. Globalisatie speelt hier dan ook een grote rol in. Maar globalisatie heeft niet direct het gevolg dat wij multi cultureler zijn geworden. Integendeel: de impact van globalisatie is dat zij de nationale, etnische en gemeenschappelijke identiteit versterkt (Tsai, Yoo & Lee 2013, 98). Hoewel er dus allerlei producten uit verschillende landen haast overal te koop zijn, bestaan er mensen die liever geen buitenlandse producten kopen maar er sterk de voorkeur aan geven eigengemaakte producten te consumeren. Dit wordt ook wel consumentennationalisme of consumentenetnocentrisme genoemd. Het verschil tussen deze twee is dat consumentennationalisme niet alleen buitenlandse producten afwijst, maar ook de intentie kan hebben tot het oproepen van vijandelijkheid (boycot). Dit fenomeen komt niet in één enkel land voor maar in totaal verschillende landen als de Verenigde Staten, Frankrijk en China. De aanleiding tot consumentennationalisme zit in verschillende factoren. Je kunt denken aan het karakter van de buitenlandse relaties van een land, de marketing en strategieën van bedrijven en bijvoorbeeld de sterke concurrentie op de wereldmarkt (Ibid). Daarnaast valt ook te denken aan de culturele identiteit van de bevolking. Wat dit precies inhoudt, wil ik in deze scriptie voor wat betreft China uitleggen.Show less