Om inzicht te krijgen in de leesmotivatie van kinderen is de relatie tussen het leesniveau, de leesfrequentie en het leesplezier onderzocht. De werving van participanten vond plaats via...Show moreOm inzicht te krijgen in de leesmotivatie van kinderen is de relatie tussen het leesniveau, de leesfrequentie en het leesplezier onderzocht. De werving van participanten vond plaats via informatiefolders, uitgedeeld op verschillende basisscholen in Nederland, hierin bevond zich een toestemmingsformulier voor de ouders. Na toestemming werd de link van de digitale zelfrapportage vragenlijst toegezonden. De 115 respondenten waren gemiddeld 10.3 jaar oud. Uit de analyses bleek dat zwakke lezers gemiddeld minder plezier beleven aan lezen dan goede lezers, t(113) = 4.19, p <.001 (d= 1.31) Daarnaast bleken zwakkere lezers gemiddeld minder te lezen, t(113) = 2.16, p= .03 (d= .73). Er bleek tevens een significant verband tussen het leesplezier en de leesfrequentie te bestaan, r(113) =.68, p <.001. Ten slotte werd er gekeken of het leesplezier dan wel het leesniveau als voorspellend konden worden beschouwd voor de leesfrequentie. Het leesplezier bleek hierbij een significante voorspeller te zijn voor de frequentie waarmee een kind leest, rekening houdend met het verschil in leesniveau F(2, 112) = 34.29, p < .001. De leesfrequentie kon hierdoor voor 37% worden verklaard. Leesplezier bleek hiermee een onafhankelijke voorspeller te zijn voor de leesfrequentie. Bij vervolgonderzoek dient er gebruik te worden gemaakt van een vragenlijst, die een minder groot beroep doet op de leesvaardigheid of - motivatie van een kind, om de leesmotivatie in beeld te brengen. Door beter inzicht in de leesmotivatie, kan deze worden verhoogd, wat zowel de leesvaardigheid als de kennisontwikkeling van een kind ten goede komt.Show less