Doel De academische prestatie van adolescenten kan invloed hebben op een groot aantal aspecten van hun latere loopbaan en wordt beïnvloed door executieve functies. Om inzicht te krijgen in...Show moreDoel De academische prestatie van adolescenten kan invloed hebben op een groot aantal aspecten van hun latere loopbaan en wordt beïnvloed door executieve functies. Om inzicht te krijgen in mogelijke factoren die meespelen in de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie, werden de mediërende rollen van problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit in adolescentie onderzocht. Dit is nog niet eerder onderzocht. Methode De steekproef bestond uit 160 respondenten uit de eerste en tweede klas van een middelbare school. De variabele problemen met executieve functies werd gemeten met de Webexec, de variabele problemen met leeftijdsgenoten met een subschaal van de Nederlandse versie van de Strengths and Difficulties Questionnaire en de variabele vriendschapskwaliteit werd gemeten met de Friendship Quality Measure. De verzamelde cross-sectionele data werden onderzocht via enkelvoudige en meervoudige lineaire regressieanalyses. Resultaten De regressieanalyses lieten zien dat problemen met executieve functies significante voorspeller is voor de variabelen academische prestatie, problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit. Ook de relatie tussen academische prestatie en vriendschapskwaliteit was significant. Echter, de indirecte effecten van problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit op de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie waren niet significant, dus in deze studie werd geen mediatie-effect gevonden. Conclusie De huidige resultaten suggereren dat de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie niet verklaard kan worden door problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit. Longitudinaal onderzoek is nodig om dit verder te onderzoeken.Show less
De adolescentie is een periode van verhoogde gevoeligheid voor sociale signalen in de omgeving. Om deze reden is onderzoek naar sociale invloeden op gedragingen en ontwikkeling van adolescenten van...Show moreDe adolescentie is een periode van verhoogde gevoeligheid voor sociale signalen in de omgeving. Om deze reden is onderzoek naar sociale invloeden op gedragingen en ontwikkeling van adolescenten van belang. Dit onderzoek richt zich op een omgeving van sociale en academische ontwikkeling bij adolescenten: de klas. Om de relatie tussen klassenklimaat en problemen met leeftijdgenoten, probleemgedrag en academische prestatie bij adolescenten te in kaart te brengen zijn er zelfrapportagevragenlijsten afgenomen bij 160 adolescenten tussen de 11 en de 15 jaar. Een multivariate regressie liet zien dat klassenklimaat geen verband houdt met problemen met leeftijdgenoten, academische prestatie en probleemgedrag. De gevonden resultaten spreken de verwachtingen op basis van eerder onderzoek tegen. Eventuele verklaringen voor deze discrepantie zijn de invloeden van gender en de huidige omstandigheden door COVID-19 waar adolescenten mee leven. Limitaties van het huidige onderzoek en advies aangaande vervolgonderzoek worden nader besproken.Show less