In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar strategisch manoeuvreren in een politieke apologie. Er wordt beargumenteerd dat de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie van Frans van...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar strategisch manoeuvreren in een politieke apologie. Er wordt beargumenteerd dat de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie van Frans van Eemeren (2010) kan worden uitgebreid met het actietype de politieke apologie. De politieke apologie wordt gedefinieerd als een verdedigingsrede van een politicus, nadat een privéaangelegenheid een politiek schandaal is geworden. Vervolgens wordt een theoretische beschrijving gegeven van de mogelijkheden en beperkingen tot strategisch manoeuvreren binnen dit actietype. Deze theoretische beschrijving wordt ondersteund met 6 praktijkvoorbeelden, ofwel casestudies. De casestudies betreffen politieke apologieën van 6 Nederlandse politici: Matthijs Huizing (VVD), Onno Hoes (VVD), Jack de Vries (CDA), Diederik Samsom (PvdA), Hero Brinkman (PVV) en Rob Oudkerk (PvdA).Show less
In deze scriptie wordt onderzocht hoe de informatie die in medicijnadvertenties gericht op artsen staat, wordt ingezet om de arts te overtuigen een bepaald medicijn voor te schrijven. Het onderzoek...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe de informatie die in medicijnadvertenties gericht op artsen staat, wordt ingezet om de arts te overtuigen een bepaald medicijn voor te schrijven. Het onderzoek wordt gedaan aan de hand van de pragma-dialectische argumentatietheorie. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat er een bepaalde argumentatiestructuur ten grondslag ligt aan medicijnadvertenties gericht op artsen. Het standpunt is ‘schrijf middel X voor aan uw patiënten’ en wordt altijd ondersteund met pragmatische argumentatie die het welzijn van de patiënt benadrukt. Die argumentatie wordt onderbouwd met de informatie die expliciet in de advertentie te vinden is: met kenmerken van het medicijn.Show less