Het doel van dit onderzoek is de verschillen in emotionele vaardigheden tussen kinderen met kenmerken van autisme, kinderen met kenmerken van een aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD) en...Show moreHet doel van dit onderzoek is de verschillen in emotionele vaardigheden tussen kinderen met kenmerken van autisme, kinderen met kenmerken van een aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD) en kinderen met kenmerken van zowel autisme als ADHD in kaart te brengen. De data is verkregen door brieven te verspreiden op diverse scholen door heel Nederland met daarin een link naar een digitale vragenlijst. In deze digitale vragenlijst zaten drie vragenlijsten verwerkt, te weten de gedragsbeoordelingslijst Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV), de vragenlijst Emotioneel Intelligentie Quotiënt (EIQ) en de Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV). De steekproef (N = 408) bestond uit 225 jongens en 183 meisjes in de leeftijd van vier tot en met achttien jaar. Met behulp van meervoudige variantieanalyses zijn de onderzoeksvragen beantwoord. Kinderen met ADHD bleken wat betreft emoties onderkennen, reguleren en hanteren hoger te scoren dan kinderen met autisme of kinderen met beide stoornissen. Wat betreft de invloed van sekse en leeftijd op de emotionele intelligentie bleken leeftijd en stoornis wel een rol te spelen. Oudere kinderen met ADHD scoorden het hoogst en jongere kinderen met autisme het laagst. Kinderen met ADHD beschikken over een betere emotionele intelligentie dan kinderen met autisme of beide stoornissen, maar kinderen met ADHD beschikken echter wel over minder goed ontwikkelde intra-persoonlijke vaardigheden. Kinderen met autisme hebben daarentegen een lagere emotionele intelligentie en betere intra-persoonlijke vaardigheden. Concluderend kan worden gesteld dat kinderen met ADHD, autisme of beide stoornissen minder goed ontwikkelde emotionele vaardigheden vertoonden in vergelijking met kinderen zonder stoornis. Zij zouden baat kunnen hebben bij extra ondersteuning om zich zo verder te kunnen ontwikkelen op dit gebied.Show less
The present study examined the psychosocial behavioral skills from children in the age 4 to 18 years old with ASS and/or ADHD in order to determine on which domains the children show deficiencies....Show moreThe present study examined the psychosocial behavioral skills from children in the age 4 to 18 years old with ASS and/or ADHD in order to determine on which domains the children show deficiencies. The sample consisted of a total of 453 children, the parents/guardians were asked to fill in on the internet the Social Emotional Questionnaire (SEV) and the Questionnaire Psychosocial Skills (VPV). The age of the children was between 4 and 18 years, with a mean age of 11.3 years (SD = 3.54). The group consisted of 256 boys (56.5%) and 197 girls (43.5%) with 9.5% of the children are diagnosed with ASS, 12.1% are diagnosed with ADHD and 10.6% diagnosed with ASS and ADHD. The findings showed that children with ASS and/or ADHD show a distinct disadvantage in psychosocial behavioral skills compared to children without a developmental disorder. In addition, children with only ASS or ADHD had better skills than children with comorbid ASS and ADHD. Children with ASS scored lower on the relational and affective skills than children with ADHD. The study further showed that 12-to-18-years-old children have better affective skills and self-awareness than 4-to-12-years-old children. It was also found that girls have more affective skills and self-management skills than boys. This study contributes to detecting deficits in the psychosocial development in an early stage, so that appropriate help can be offered that will possibly prevent further stagnation or even improve psychosocial skills in children with ASS and/or ADHD.Show less