Er zijn veel factoren die meespelen in het behalen van goede schoolprestaties. In dit onderzoek wordt gepoogd een beeld te schetsen van de invloeden van vriendschapskwaliteit en thuissituaties op...Show moreEr zijn veel factoren die meespelen in het behalen van goede schoolprestaties. In dit onderzoek wordt gepoogd een beeld te schetsen van de invloeden van vriendschapskwaliteit en thuissituaties op de schoolprestaties van adolescenten. Verder wordt er gekeken of de vriendschapskwaliteit een goede voorspeller is voor het geluk van de adolescent. Deze invloeden zijn veel veranderd in verband met de huidige Covid-19 pandemie. Adolescenten zijn meer op zichzelf aangewezen en hebben een andere schoolsetting. Dit onderzoek probeert dit in kaart te brengen te brengen door een analyse van een opgezette vragenlijst. Diverse zelf-rapportage vragenlijsten zijn afgenomen bij 160 adolescenten, 11 tot 15 jaar oud. De vragenlijst bevat vragen betreffende de thuissituatie, vriendschapskwaliteit, schoolprestatie en het level van geluksgevoel bij de adolescent. Uit de meervoudige regressieanalyse bleek dat de vriendschapskwaliteit een goede voorspeller is van de schoolresultaten adolescent. Verder heeft het onderzoek aangetoond dat een hogere vriendschapskwaliteit een hogere score op geluk voorspelt. We kunnen daardoor zeggen dat vriendschapskwaliteit een belangrijke factor voor zowel prestaties op school als een hoge score op geluk. Een belangrijke implicatie van dit onderzoek betreft de hoeveelheid vragen in de zelf-rapportage vragenlijst. Voor een completer beeld zouden er meer vragen gebruikt kunnen worden. Verder kan het gebruik van zelf-rapportage vragenlijsten ook zorgen voor onnauwkeurigheden. Voor verder onderzoek naar dit onderwerp zou er gekeken kunnen worden naar de visie van ouders en docenten om zo een accurater beeld te vormen van de adolescent.Show less
Adolescence is a time when there are lots of changes going on for most young people. Especially friends and social connections are important in this period and mostly the quality of friendship....Show moreAdolescence is a time when there are lots of changes going on for most young people. Especially friends and social connections are important in this period and mostly the quality of friendship. During adolescence, young people can also experience (symptoms of) behavior issues. These issues are for example behavior disorders and the disorder ADHD. The goal of this study was to get an insight of the way in which symptoms of ADHD and behavior disorders can influence the degree of friendship quality during early adolescence. Also, there has been looked at the interaction effect between symptoms of ADHD and behavior disorders on friendship quality. For this research, 119 participants between twelve and sixteen years old have filled in online questionnaires, the ADHD self-report questionnaire, the SDQ for behavior issues and the FSQ and NRI for friendship quality. There’s been a multiple hierarchical regression analysis performed in which there was not a significant model and main effect found of symptoms of ADHD and behavior disorders on friendship quality. There was also not a significant effect in the interaction effect of symptoms of ADHD and behavior disorders on friendship quality. This study shows that the results are not aligned with the hypotheses and earlier research and it is of importance that further research takes a different age range into account of adolescents (14-17) in regard to gender and using extended questionnaires in which other context will be integrated as well.Show less
De adolescentie is een periode gekenmerkt door een hoop veranderingen en toenemende stressoren. Aanhoudende stress kan ernstige en nadelige gevolgen hebben voor sociaal gedrag. In het huidige...Show moreDe adolescentie is een periode gekenmerkt door een hoop veranderingen en toenemende stressoren. Aanhoudende stress kan ernstige en nadelige gevolgen hebben voor sociaal gedrag. In het huidige onderzoek werd gekeken naar de relatie van stress met zowel antisociaal- als prosociaal gedrag. Door de toenemende rol van vriendschap tijdens de adolescentie is vriendschapskwaliteit als mogelijke beschermingsfactor meegenomen; er werd gekeken of het effect van stress op antisociaal gedrag werd afgezwakt door vriendschapskwaliteit. Bij stress op minder prosociaal gedrag werd er ook gekeken of het effect door vriendschapskwaliteit werd afgezwakt en hiermee prosociaal gedrag werd versterkt. 119 adolescenten hebben vragenlijsten ingevuld en de hypotheses zijn getoetst met behulp van twee hiërarchische regressieanalyses. Er werd bij de eerste onderzoeksvraag een significant verband gevonden tussen stress en antisociaal gedrag, ook werd dit verband gemodereerd door vriendschapskwaliteit.Show less
Doel De academische prestatie van adolescenten kan invloed hebben op een groot aantal aspecten van hun latere loopbaan en wordt beïnvloed door executieve functies. Om inzicht te krijgen in...Show moreDoel De academische prestatie van adolescenten kan invloed hebben op een groot aantal aspecten van hun latere loopbaan en wordt beïnvloed door executieve functies. Om inzicht te krijgen in mogelijke factoren die meespelen in de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie, werden de mediërende rollen van problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit in adolescentie onderzocht. Dit is nog niet eerder onderzocht. Methode De steekproef bestond uit 160 respondenten uit de eerste en tweede klas van een middelbare school. De variabele problemen met executieve functies werd gemeten met de Webexec, de variabele problemen met leeftijdsgenoten met een subschaal van de Nederlandse versie van de Strengths and Difficulties Questionnaire en de variabele vriendschapskwaliteit werd gemeten met de Friendship Quality Measure. De verzamelde cross-sectionele data werden onderzocht via enkelvoudige en meervoudige lineaire regressieanalyses. Resultaten De regressieanalyses lieten zien dat problemen met executieve functies significante voorspeller is voor de variabelen academische prestatie, problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit. Ook de relatie tussen academische prestatie en vriendschapskwaliteit was significant. Echter, de indirecte effecten van problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit op de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie waren niet significant, dus in deze studie werd geen mediatie-effect gevonden. Conclusie De huidige resultaten suggereren dat de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie niet verklaard kan worden door problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit. Longitudinaal onderzoek is nodig om dit verder te onderzoeken.Show less