Onderzocht is de invloed van leeftijd en gezinssituatie van de leerkracht op de affectieve valenties ten aanzien van onderwijskundig ICT-gebruik. Aan dit onderzoek deden 211 leerkrachten van het...Show moreOnderzocht is de invloed van leeftijd en gezinssituatie van de leerkracht op de affectieve valenties ten aanzien van onderwijskundig ICT-gebruik. Aan dit onderzoek deden 211 leerkrachten van het regulier basisonderwijs mee, waarvan 162 vrouwen en 49 mannen. Bij de leerkrachten zijn vragenlijsten en interviews afgenomen. Deze zijn met behulp van kwalitatieve en kwantitatieve methoden geanalyseerd. Na deze analyse kan vastgesteld worden dat de gezinssituatie geen significante invloed heeft op de frequentie van onderwijskundig ICT-gebruik. Het verschil in affectieve valenties tussen jongere en oudere leerkrachten ten aanzien van onderwijskundig ICT-gebruik blijkt niet significant te zijn voor de positieve affectieve valenties, echter wel significant voor de negatieve affectieve valenties. Verder blijkt er een significant positief verband te zijn tussen onderwijskundig ICT-gebruik van de leerkracht en de positieve affectieve valenties van de leerkracht ten aanzien van ICT en een significant negatief verband voor de negatieve affectieve valenties. Uit de kwalitatieve data blijkt, tegen de verwachting in, dat het grootste deel van de leerkrachten positief is over onderwijskundig ICT-gebruik. Nader onderzoek naar de leeftijd van de kinderen binnen het gezin kan uitwijzen of er invloed is op het onderwijskundig ICT-gebruik van de leerkracht.Show less