Wordt het leren van letters tijdens het herhaald voorlezen van een alfabetboek beïnvloed door lettereigenschappen, zoals de eerste letter van de naam, de plaats van de letter in het alfabet en de...Show moreWordt het leren van letters tijdens het herhaald voorlezen van een alfabetboek beïnvloed door lettereigenschappen, zoals de eerste letter van de naam, de plaats van de letter in het alfabet en de overeenkomst tussen naam en klank van de letter? Aan 30 kleuters van 4 en 5 jaar (M = 57,2 maanden, SD = 3,9) oud werd individueel vier keer een alfabetboek voorgelezen. Gevonden werd dat letterkennis bepalend was voor het aantal geleerde letters: Kleuters leerden meer letters wanneer ze hun naamletter kenden en ze leerden meer letters als ze al enige letterkennis (> 8 letters) hadden. Tegen de verwachting in leerden kinderen niet meer letters uit de eerste helft van het alfabet dan uit de tweede helft van het alfabet. Ook leerden zij niet eerder de letters A, B en C dan overige letters uit het alfabet. Bij het leren herkennen van letters leerden kinderen eerder letters met een medeklinker klinker (MK letters) structuur dan letters met een klinker medeklinker (KM letters) structuur. Voor het leren benoemen van letters was er geen verschil tussen MK letters en KM letters. Lettereigenschappen, met uitzondering van de naamletter, lijken nauwelijks invloed te hebben op het leren van letters bij het voorlezen van een alfabetboek.Show less