Onze samenleving herbergt verschillende stereotypen omtrent geslachtsverschillen, veelal gebaseerd op evolutionaire denkwijzen en mogelijk versterkt door moderne invloeden, waaronder game-ervaring....Show moreOnze samenleving herbergt verschillende stereotypen omtrent geslachtsverschillen, veelal gebaseerd op evolutionaire denkwijzen en mogelijk versterkt door moderne invloeden, waaronder game-ervaring. Het doel van deze studie is om inzicht te verkrijgen in de effecten van geslacht, stereotype manipulatie en persoonlijke factoren, zoals game-ervaring, op navigatiegedrag. Er wordt onderzocht of stereotype manipulatie, via lift en threat, effect heeft op de geslachtsverschillen in navigatievermogen. Stereotype lift stimuleert gedrag, terwijl stereotype threat nadelen overbrengt op gedrag. Daarnaast wordt het effect van gameervaring met betrekking tot navigatiesnelheid getoetst. Er wordt gebruik gemaakt van de Wayfinding Task, waarbij deelnemers binnen een doolhof doelobjecten moeten vinden. Er wordt middels het reinforcement learning model gekeken naar verschillende strategieën, waaronder model-gebaseerd leren (allocentrisch) en modelvrij leren (egocentrisch). Model-gebaseerd leren gaat gepaard met het ontwikkelen van een mentale map, terwijl model-vrij leren enkel uitgaat van eerdere ervaringen. Aan het onderzoek hebben 73 vrouwen en 26 mannen geparticipeerd; uiteindelijk zijn 60 vrouwen en 25 mannen in de analyse meegenomen. De resultaten geven weer dat mannen hoger scoren op navigatiesnelheid ten opzichte van vrouwen, zelfs na controle voor manipulatie en game-ervaring. Overigens is er een positieve correlatie gevonden tussen navigatiesnelheid en model-gebaseerdheid. Er is echter geen indicatie dat mannen hoger scoren op model-gebaseerdheid. Daarboven is de invloed van game-ervaring en stereotype manipulatie niet significant. Mogelijk ligt dit aan de te kleine groepsgroottes, scheve geslachtsverdelingen en beperkte diversiteit van de studie. Desalniettemin draagt dit onderzoek bij aan het begrijpen van geslachtsverschillen met betrekking tot cognitieve processen en benadrukt het de noodzaak voor vervolgstudies.Show less