Door veranderingen in de maatschappij neemt de vraag naar kinderopvang toe en wordt er meer geëist van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit is mede waarom het integrale kindcentrum ...Show moreDoor veranderingen in de maatschappij neemt de vraag naar kinderopvang toe en wordt er meer geëist van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit is mede waarom het integrale kindcentrum (IKC) steeds prevalenter is in Nederland. In deze studie is onderzocht wat schoolteams, die in transitie zijn naar een IKC, ambiëren ten opzichte van een IKC. De focus van dit onderzoek ligt op de interprofessionele samenwerking (IPS) binnen drie kernconcepten van een IKC: pedagogische visie, doorlopende leerlijn en praktische organisatie. Voor dit onderzoek hebben medewerkers van drie basisscholen die in transitie zijn naar IKC een vragenlijst ingevuld (N=43). De vragenlijst bestond uit drie vignetten waarbij in totaal 11 items, passend bij de drie kernconcepten, uitgevraagd zijn over de huidige- en geambieerde onderwijssituatie. Uit deze studie blijkt dat schoolteams, ten opzichte van de huidige situatie, een fors hogere mate van IPS ambiëren. Daarnaast lijken de schoolteams een lagere ambitie te hebben in vergelijking met hun directie. Deze verschillen zijn echter niet bij alle scholen en kernconcepten even groot. In de discussie zullen mogelijke verklaringen hiervoor besproken worden. Deze studie onderstreept het belang van overeenstemming binnen een schoolteam en biedt aanbevelingen om dit te bewerkstelligen. Het is hierbij belangrijk om te benoemen dat een hoge mate van IPS niet direct leidt tot een hogere kwaliteit van opvang of onderwijs, maar dat er altijd gekeken moet worden naar de praktische haalbaarheid binnen de onderwijsorganisatie.Show less
In Nederland ontwikkelen steeds meer scholen zich richting een integraal kindcentrum. Een integraal kindcentrum is een organisatie waarbij school en opvang nauw samenwerken. Deze transitie brengt...Show moreIn Nederland ontwikkelen steeds meer scholen zich richting een integraal kindcentrum. Een integraal kindcentrum is een organisatie waarbij school en opvang nauw samenwerken. Deze transitie brengt met zich mee dat ambities binnen een schoolteam zullen veranderen. Daarom wordt in deze scriptie onderzocht welke ambitie het schoolteam en de directie hebben. Het onderzoek is uitgevoerd onder 43 teamleden van drie scholen in Haarlemmermeer. Middels vragenlijsten gebaseerd op de vragenlijst van Verheijen-Tiemstra is een antwoord gevonden op de volgende vraag: “Wat ambiëren schoolteams in de transitie van school naar IKC?” Het bleek dat veel schoolteams op één of meerdere kernconcepten een significant verschil vertonen met de directie, waarbij de directie een hogere mate van integratie van samenwerking tussen onderwijs en opvang ambieert. Het onderzoek impliceert dat schoolteams en directie met elkaar in gesprek gaan om zo één visie en en één missie op te zetten voor hun kindcentrum om zo de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen en de beste ontwikkeling van het kind mogelijk te maken. Er is meer onderzoek nodig naar de begeleiding van schoolteams in transitie van school naar IKC.Show less
Onder schooldirecteuren groeit de interesse in Integrale Kindcentra (IKC’s). Met een transitie van basisschool naar IKC krijgt echter het hele schoolteam te maken. Niet iedere medewerker zal...Show moreOnder schooldirecteuren groeit de interesse in Integrale Kindcentra (IKC’s). Met een transitie van basisschool naar IKC krijgt echter het hele schoolteam te maken. Niet iedere medewerker zal dezelfde ambitie hebben voor deze transitie en de interprofessionele samenwerking binnen de kenmerken van IKC’s. Het doel van deze studie is daarom om inzicht te krijgen in de ambitie van medewerkers van schoolteams ten opzichte van de pedagogische visie, de doorlopende leerlijn en de praktische organisatie van een IKC, en te onderzoeken hoe deze ambitie onderling verschilt en verschilt van de huidige situatie en de ambitie van de directie. Data werden verzameld via een vragenlijst, die werd ingevuld door 43 medewerkers van drie scholen binnen het schoolbestuur SOPOH. Voor de analyse van deze data werd gebruik gemaakt van SPSS. Resultaten laten zien dat de ambitie van medewerkers op sommige gebieden significant verschilt van de huidige situatie. Daarnaast blijken de ambities binnen de schoolteams niet overwegend overeenkomend of overwegend verspreid. Of de ambitie van medewerkers significant verschilt van de ambitie van de directie, varieert per school en per kernconcept. De gevonden verschillen sluiten aan bij eerder onderzoek en ondanks mogelijke beperkingen op het gebied van responsgraad en onderzoeksdesign, bieden de resultaten waardevolle inzichten voor de deelnemende scholen en andere scholen die aan het begin van de transitie naar IKC staan.Show less