Edward Hopper (1882-1967) schilderde in de jaren 1925-1930 een portret van zichzelf met hoed op in olieverf op doek (afbeelding 1). Het zelfportret laat een terughoudende, bedachtzame en introverte...Show moreEdward Hopper (1882-1967) schilderde in de jaren 1925-1930 een portret van zichzelf met hoed op in olieverf op doek (afbeelding 1). Het zelfportret laat een terughoudende, bedachtzame en introverte man zien, verscholen onder zijn hoed. In zijn zelfportret maakt hij gebruik van koele, donkere kleuren geschilderd met een flauwe penseelvoering. Hij kijkt bedachtzaam, zijn ogen verborgen in de schaduw van zijn hoed en zijn houding wat weggedraaid van de toeschouwer wat zorgt voor een gevoel van afstand. Op de achtergrond een wat eenvoudige en sobere voorstelling van een gang. Hopper was midden veertig toen hij zichzelf schilderde in Self-Portrait (1925-1930). Het zelfportret van Edward Hopper is interessant om te onderzoeken omdat het zelfportret verschillend wordt geïnterpreteerd in artikelen van verschillende auteurs. Ook is het zelfportret opvallend omdat Hopper in zijn vroege jaren als kunstenaar talloze zelfportretten tekende en schilderde, maar Self-Portrait (1925-1930) een van de weinige zelfportretten is die hij voltooide tijdens de volwassen fase van zijn carrière.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In de jaren ’90, om precies te zijn op 21 september 1998, verscheen een sitcom, die getypeerd zou worden als ‘baanbrekend’. Deze sitcom, getiteld Will & Grace, kreeg de term ‘baanbrekend’...Show moreIn de jaren ’90, om precies te zijn op 21 september 1998, verscheen een sitcom, die getypeerd zou worden als ‘baanbrekend’. Deze sitcom, getiteld Will & Grace, kreeg de term ‘baanbrekend’ toegewezen omdat het de eerste sitcom op Amerikaanse prime-time televisie was, die twee openlijk-homoseksuele hoofdpersonages bevatte. Zeventien jaar later, verscheen er opnieuw een vernieuwende comedyserie: Grace en Frankie. Net als Will & Grace, bevatte Grace en Frankie twee openlijk homoseksuele personages, echter zijn de personages van Grace en Frankie naast homoseksueel ook senior. Aan de hand van closereadings m.b.t. de twee series, wordt in deze thesis antwoord gezocht op de vragen: hoe en of er van LGBTQ-stereotypen toegepast worden in de twee comedyseries, maar ook of en hoe de representatie van de LGBTQ-community door de tijd heen is veranderd.Show less