Verschillende artsen uiten hun zorgen over de gezondheidsadviezen en -aanbevelingen die wellness-influencers geven op sociale media. Deze influencers presenteren zichzelf als deskundigen op het...Show moreVerschillende artsen uiten hun zorgen over de gezondheidsadviezen en -aanbevelingen die wellness-influencers geven op sociale media. Deze influencers presenteren zichzelf als deskundigen op het gebied van gezondheid, waardoor hun volgers ze beschouwen als betrouwbare bronnen van informatie (Baker, 2022). Vaak missen deze influencers echter concreet wetenschappelijk bewijs om hun claims te ondersteunen (Baker, 2022). Ondanks dit gebrek aan een wetenschappelijke basis hechten hun volgers waarde aan hun adviezen (Baker, 2022). Binnen deze context kan het inzetten van deskundigheid gezien worden als een strategische argumentatieve zet waarmee wellness-influencers hun volgers proberen te overtuigen hun adviezen of aanbevelingen op te volgen. Met behulp van de uitgebreide pragma-dialectiek (Van Eemeren, 2010) is onderzocht welke strategieën deze influencers toepassen om deskundigheid te claimen in hun Instagram-posts. Hierbij stond de volgende onderzoeksvraag centraal: Op welke strategische wijze(n) doen wellness-influencers zich deskundig voor bij het geven van gezondheidsadviezen of -aanbevelingen in hun verbale bijdragen in Instagram-posts? Voor dit onderzoek is een corpus samengesteld bestaande uit 40 Instagram-posts van vier Nederlandse wellness-influencers. Deze posts zijn geanalyseerd met een zelf opgesteld analysemodel, gebaseerd op verschillende inzichten (Hoeken, Hornikx & Hustinx, 2012; Aristoteles, 2009; Pilgram, 2015) waarin het concept ‘deskundigheid’ gekoppeld kan worden aan het doen van overtuigingspogingen. Uit de resultaten bleek dat wellness-influencers vier soorten strategieën toepassen om deskundigheid te suggereren: ‘het achterwege laten van bronnen, ‘het vaaghouden van bronnen’, ‘het gebruik van jargon’ en ‘het weerleggen van claims’. Deze strategieën komen los, maar ook in combinatie voor. Alle (combinaties van) strategieën hebben uiteindelijk het doel om de geloofwaardigheid van de influencer en de claims in de Instagram-post te vergroten door een beroep te doen op wetenschappelijkheid. Deze scriptie kan beschouwd worden als een waardevolle bijdrage aan het begrip van de strategieën die wellness-influencers toepassen om deskundig en geloofwaardig over te komen op sociale media. Daarnaast draagt hij bij aan onderzoek naar argumentatie in een nog niet eerder onderzochte context: wellness-influencers op Instagram. De inzichten die hieruit voortvloeien kunnen helpen bij een kritische beoordeling van gezondheidsclaims op sociale media.Show less
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar strategisch manoeuvreren in een politieke apologie. Er wordt beargumenteerd dat de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie van Frans van...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar strategisch manoeuvreren in een politieke apologie. Er wordt beargumenteerd dat de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie van Frans van Eemeren (2010) kan worden uitgebreid met het actietype de politieke apologie. De politieke apologie wordt gedefinieerd als een verdedigingsrede van een politicus, nadat een privéaangelegenheid een politiek schandaal is geworden. Vervolgens wordt een theoretische beschrijving gegeven van de mogelijkheden en beperkingen tot strategisch manoeuvreren binnen dit actietype. Deze theoretische beschrijving wordt ondersteund met 6 praktijkvoorbeelden, ofwel casestudies. De casestudies betreffen politieke apologieën van 6 Nederlandse politici: Matthijs Huizing (VVD), Onno Hoes (VVD), Jack de Vries (CDA), Diederik Samsom (PvdA), Hero Brinkman (PVV) en Rob Oudkerk (PvdA).Show less
Voor de stellingen en beweringen die in de Mencius aan bod komen worden in veel gevallen argumenten gegeven. Hoewel deze argumenten in moderne ogen niet altijd even geldig lijken te zijn, kan er...Show moreVoor de stellingen en beweringen die in de Mencius aan bod komen worden in veel gevallen argumenten gegeven. Hoewel deze argumenten in moderne ogen niet altijd even geldig lijken te zijn, kan er van een analyse hiervan veel geleerd worden over de soorten argumenten die voor lezers van de Mencius het effectiefst zouden zijn geweest, en over de manier waarop argumentatie zich rond Mencius' tijd ontwikkelde. In deze scriptie wordt een dergelijke analyse gemaakt door de argumenten in de Mencius systematisch te categoriseren en toe te lichten.Show less