Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of de volgorde waarop visuele en auditieve informatie werd aangeboden van invloed was op het verhaalbegrip bij kinderen van 5 jaar. Ook werd...Show moreHet doel van dit onderzoek was om te achterhalen of de volgorde waarop visuele en auditieve informatie werd aangeboden van invloed was op het verhaalbegrip bij kinderen van 5 jaar. Ook werd onderzocht uit welke bron kinderen de informatie voornamelijk haalden. De kinderen werden aan de hand van begripsvragen getest op hun verhaalbegrip en door middel van een eye-tracker werd de visuele aandacht van kinderen gemeten. De analyses lieten een marginaal significant effect zien in het voordeel van het tegelijk aanbieden van de informatiebronnen en analyses toonden aan dat tekstvragen significant beter werden beantwoord. De verschillende volgordes waarop de informatiebronnen werden aangeboden waren niet van invloed op de visuele aandacht van kinderen. Het lag in de lijn der verwachtingen dat het tegelijk aanbieden van de bronnen tot het beste verhaalbegrip zou leiden. Dat tekstvragen significant beter werden beantwoord dan vragen die betrekking hadden op de illustratie, lag niet in de lijn der verwachtingen. Een verklaring zou kunnen zijn dat kinderen zicht meer richten op de tekst dan op de illustratie en dat illustraties niet afleiden van de tekst als deze gelijktijdig worden aangeboden.Show less