Een kind opvoeden met gedragsproblemen kan voor ouders een hele opgave zijn. Er zijn verschillende type gedragsproblemen zoals onder andere autisme kenmerken, internaliserend en externaliserend...Show moreEen kind opvoeden met gedragsproblemen kan voor ouders een hele opgave zijn. Er zijn verschillende type gedragsproblemen zoals onder andere autisme kenmerken, internaliserend en externaliserend probleemgedrag. Volgens ‘the proposed model’ van Abidin kan het beeld dat ouders van zichzelf hebben als opvoeder beïnvloed worden door verschillende factoren waaronder kindfactoren zoals gedragsproblemen. Als de ouder een negatief beeld van zichzelf vormt naar aanleiding van die verschillende factoren zorgt dit voor stress. Om hier meer inzicht in te krijgen is er met dit onderzoek gekeken naar het verband tussen probleemgedrag bij een kind en ouderlijke stress. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van gedragsproblemen bij kinderen op ouderlijke stress en welk type probleemgedrag de meest voorspellende waarde heeft voor ouderlijke stress. Er is onderscheid gemaakt tussen autisme kenmerken, internaliserend probleemgedrag en externaliserend probleemgedrag. De steekproef van dit onderzoek bestond uit 47 kinderen tussen de 3,5 en 7 jaar oud. De ouders van deze kinderen hebben vragenlijsten ingevuld over de stress die zij ervaren in de opvoeding en over het (probleem)gedrag van hun kind. De verwachtingen waren dat externaliserende gedragsproblemen de grootste invloed zouden hebben op ouderlijke stress. Het onderzoek toont aan dat er een sterk verband is tussen gedragsproblemen bij kinderen en ouderlijke stress. Voornamelijk autisme kenmerken en externaliserend gedrag hebben een voorspellende waarde voor probleemgedrag en dan met name agressief gedrag.Show less
Achtergrond: Angstproblematiek wordt relatief vaak in verband gebracht met kenmerken van Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) (Sukhodolsky et al., 2008). Mogelijk ontstaan angstproblemen bij jonge...Show moreAchtergrond: Angstproblematiek wordt relatief vaak in verband gebracht met kenmerken van Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) (Sukhodolsky et al., 2008). Mogelijk ontstaan angstproblemen bij jonge kinderen met ASS kenmerken door problemen in emotieregulatie (White et al., 2014). Doel: Deze studie onderzocht de relatie tussen autisme kenmerken en angst bij jonge kinderen en is voor zover bekend de eerste die hierbij keek naar mediatie door emotieregulatie. Methode: Via Centrum Autisme en reguliere basisscholen zijn 47 kinderen geworven tussen de 3 en 6 jaar oud (M=4.64; SD=0.96). Ouders vulden vragenlijsten in over de autisme kenmerken, emotieregulatieproblemen en angstproblemen van hun kinderen. Autisme kenmerken zijn gemeten met de Social Responsiveness Scale (SRS), emotieregulatie met de Behavior Rating Inventory of Executive Functioning – Preschool Version (BRIEF-P), angstproblemen met de Child Behavior Checklist 1½-5 (CBCL/1½-5). Resultaten: Autisme kenmerken waren een significant positieve voorspeller voor emotieregulatieproblemen (β = .59, p < .001) en angstproblemen (β = .79, p < .001). Emotieregulatieproblemen waren een significant positieve voorspeller voor angstproblemen (β = .38, p = .001). Er is een partiële mediatie van emotieregulatie gevonden tussen autisme kenmerken en angstproblemen; z = 2.92, p = .004. Conclusie: De resultaten geven een eerste aanwijzing voor het bestaan van een indirecte relatie tussen autisme kenmerken en angst via emotieregulatie. Tegelijkertijd lijkt er ook een directe relatie te bestaan tussen autisme kenmerken en angst of zijn mogelijk andere factoren dan emotieregulatie van invloed op de ontwikkeling van angstproblemen bij kinderen met autisme kenmerken.Show less