Children with sex chromosome trisomy (SCT) are at increased risk for psychopathology, particularly within the social domain. This study investigates whether children with SCT exhibit elevated...Show moreChildren with sex chromosome trisomy (SCT) are at increased risk for psychopathology, particularly within the social domain. This study investigates whether children with SCT exhibit elevated autism traits compared to typically developing children, given the difficulties in social interaction and communication that are typical of autism spectrum disorders. The sample comprised 67 children with SCT (27 girls with XXX, 29 boys with XXY, 11 boys with XYY) and 70 typically developing children, aged 2.5 to 7.5 years. Autism traits were assessed using the Social Responsiveness Scale, Second edition (SRS-2). Statistical analyses revealed that children with SCT demonstrate more severe deficits in social responsiveness than typically developing children, scoring primarily in the subclinical range. Children with SCT scored significantly higher on all assessed autism aspects, with social awareness being the least affected compared to the control group. No differences were found across different karyotypes, suggesting a consistent elevation of autism traits across SCT genetic variants. Age had no effect on the severity of autism traits, implying stability across development. These insights enhance understanding of the specific needs and challenges of children with SCT in their social development, which is crucial for the development of effective support and intervention programs. Additionally, these findings underscore the importance of early detection and intervention for children with SCT, with autism traits serving as potential early indicators of SCT presence.Show less
Autisme spectrum stoornis is een neurologische stoornis waarbij zich aanhoudende tekortkomingen in sociale communicatie en sociale interactie in verschillende situaties voordoen. Naast het sociale...Show moreAutisme spectrum stoornis is een neurologische stoornis waarbij zich aanhoudende tekortkomingen in sociale communicatie en sociale interactie in verschillende situaties voordoen. Naast het sociale aspect wordt autisme ook gekenmerkt door vaste en herhaalbare patronen. Ook wordt aangetoond dat ASS vaak gepaard gaat met een verminder effect van body ownership, het niet-conceptuele, altijd-aanwezige gevoel dat ons lichaam onderdeel is van ons. Ook blijkt in sommige gevallen het gevoel van agency, het gevoel van controle over iemands eigen acties, anders te zijn bij mensen met autisme. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de relatie op het autistisch spectrum en de mate van body ownership en sense of agency. Aan dit onderzoek deden 78 participanten mee van minimaal 16 jaar. Deze moesten vooraf een korte vragenlijst invullen waarnaar zij een VR-game gingen spelen waarbij zij zwevende objecten uit de lucht moesten vangen. Naarmate de levels vorderden was er af en toe sprake van temporele (vertraging van de arm) of spatiële (verplaatsing van de arm) asynchronie. Nadat de game was voltooid moest de participant nog een aantal vragenlijsten invullen waaronder de Autism Spectrum Quotient. De resultaten zijn berekend met twee simpele lineaire regressies. Uiteindelijk is de analyse uitgevoerd met 70 participanten. De som van AQ test (onafhankelijke variabele) en de mate van body ownership (afhankelijke variabele) geeft een niet significant resultaat weer (p = .557). ook de analyse waarbij som van de AQ test (onafhankelijke variabele) werd vergeleken met de mate van sense of agency (afhankelijke variabele) was niet significant (p = .557). Beide hypotheses kunnen dus niet worden verworpen.Show less
Central coherence is the ability to perceive, process and integrate incoming information to put it in the right context and give it meaning. Central coherence is an important skill that aids people...Show moreCentral coherence is the ability to perceive, process and integrate incoming information to put it in the right context and give it meaning. Central coherence is an important skill that aids people in understanding situations they encounter in daily life but is also an important skill to support the process of learning. After all, new information has to be processed, organised and integrated, taking into account overall context and meaning. Research into autism spectrum disorders (ASD) in the past 4 decades has provided multiple findings that indicate that people with ASD have weak central coherence skills and therefore lack the ability to create meaningful or coherent wholes, but research findings have been mixed. In this study a process-oriented dynamic version of the Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF), in which the training part was built up according to the ‘graduated prompts’ method, was used to measure and train central coherence. Furthermore, the potential relationship between ASD characteristics of the children in this study and central coherence or improved central coherence following training was assessed. The participants in this study consisted of 49 pupils in grade 5 or 6 of regular Dutch primary school education (M = 8.96 years, SD = .76 years). The dynamic test, including training based on the ‘graduated prompts’ method, lead to significantly more progression in structuring the drawing of the complex figure compared to the unguided control group. Regarding a potential relationship between ASD characteristics and central coherence or improved central coherence, no relationship was found in this study.Show less
Background: Autism is a complex disorder with a variety of symptoms and differences in their severity. Previous research indicates that within the core symptoms of autism there are differences in...Show moreBackground: Autism is a complex disorder with a variety of symptoms and differences in their severity. Previous research indicates that within the core symptoms of autism there are differences in the behavioral expressions in boys and girls with autism characteristics. Yet not enough is known about the sex differences within autism and the associated behavioral expressions that influence quality of life (QoL). Using this research, it is investigated to what extent the degree of autism characteristics is related to social cognition and QoL in boys and girls. Method: The study has a cross-sectional research design. The research group consist 22 boys and 20 girls in primary and secondary school age. The SRS was used to measure the degree of autism characteristics. QoL was questioned with the Cantril-ladder self-assessment questionnaire and social cognition was measured with the VR perspective taking test. Results: The results confirm that neither social cognition nor degree of autism characteristics are predictors of QoL. In addition, gender does not influence the relationship between social cognition and the degree of autism characteristics. This is also the case with the relationship between the QoL and the degree of autism characteristics. Conclusion: The data suggest some interesting findings about the sex differences in boys and girls with autism and the view of QoL in this group children. Both boys and girls experience limitations within social cognition. The way in which these restrictions are deal with differs. To meet the expectations of others, people with autism use different techniques to hide their autism. This may have a negative impact on QoL. In future research it is necessary to have more knowledge about the sex differences in people with autism characteristics.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In dit eindwerkstuk focus ik mij op hoe het autismespectrum wordt weergegeven in fictiefilms. Met dit doel voor ogen zal ik twee verschillende aspecten vergelijken, namelijk 1) het autistische...Show moreIn dit eindwerkstuk focus ik mij op hoe het autismespectrum wordt weergegeven in fictiefilms. Met dit doel voor ogen zal ik twee verschillende aspecten vergelijken, namelijk 1) het autistische personage als object van handeling en 2) het autistische personage als handelend subject. Ik beperk mij tot deze twee aspecten om juist dit contrast te belichten: hoe kijkt de kijker naar de autist, en hoe wordt het kijken van de autist verduidelijkt met behulp van de camera? Hiervoor analyseer ik vier films, te weten: Rain Man, Adam, Mozart and the Whale, en Temple Grandin.Show less
Qualitative impairments in social interactions is one of the problems children with Autism Spectrum Disorders (ASD) faced with. In a normal development there is a connection between the points the...Show moreQualitative impairments in social interactions is one of the problems children with Autism Spectrum Disorders (ASD) faced with. In a normal development there is a connection between the points the eyes are fixated on and the child’s social behavior. Previous research has found that children with ASD have atypical eye contact. The thesis of this present study was: “Can fixation on different emotions be related to social dysfunctioning and connected to autistic characteristics of young children and can the Theory of Mind (ToM) be used to explain this? The sample consisted of 18 children between 3,5 and 6 years old,with varying degrees of autistic behavior The research was based on a number of ASD-characteristics, the Social Responsiveness Scale (SRS) was used for this. The social cognition was measured by the ToM tasks from the NEPSY. The visual fixation patterns during watching videos of different emotions by these children were registered by the Tobii application. The results of the study show children with more autistic characteristics scored significantly different on fixation on objects, fixation on eyes (when they have a low score on Social Awareness) and Joint Attention (by a low score on Social Communication), but they did not show less attention to fixation on social areas (total fixation duration on faces, eyes, mouth and Joint Attention). So the fixation on different emotions can in specifics ways be connect to social dysfunctioning. No association was found between the fixation and the ToM. It is strongly recommended tot replicated this research, comparing a far larger clinical group of children with ASD to a control group. In this additional research more theories should be used to explain results and more. The additional research may well fully explain ASD in future, as a basis for developing suitable treatment, so children with ASD can develop optimally.Show less
Background: A frequent occurring trait among children with autism is a lack of social attention. Aim: The aim of present study is to investigate whether stress can be an underlying mechanism for...Show moreBackground: A frequent occurring trait among children with autism is a lack of social attention. Aim: The aim of present study is to investigate whether stress can be an underlying mechanism for social attention. In addition to investigating the relationship between stress and social attention, it is also studied whether there is a difference between children with and without autism, with regard to the total amount of perceived stress, the perceived stress of eight different sources of stress and the degree of social attention. Method: This study included 21 children with autism and 35 non-clinical controls, aged three and a half to six years. Perceived stress was measured with the Stress Survey Schedule and the degree of social attention was determined by the, designed for current research, Paradigm of Social Attention. Results: The results showed that children with autism, compared to their typically developing peers, experience more stress, regardless of the source of stress, and have less social attention. No significant relationship was found between the total amount of perceived stress and the degree of social attention. However, negative correlations were found between the degree of social attention and the sources of stress Changes, Anticipation, Sensory/Personal and Social/Environmental. The more stress children experience of these sources, the less social attention they have. Discussion: The most important finding is that stress related to social situations seems to be related to less social attention. Findings and suggestions for future research are discussed.Show less
Abstract In dit onderzoek is onderzocht welke relatie er te vinden was tussen communicatievaardigheden en autismekenmerken bij kinderen tussen de 42 en 72 maanden. Daarnaast is onderzocht of er...Show moreAbstract In dit onderzoek is onderzocht welke relatie er te vinden was tussen communicatievaardigheden en autismekenmerken bij kinderen tussen de 42 en 72 maanden. Daarnaast is onderzocht of er verschillen waren in pragmatische en semantische vaardigheden van kinderen met en zonder autismekenmerken. Het onderzoek ( N = 47) bestond uit 40 jongens met een gemiddelde leeftijd van 4.7 jaar en zeven meisjes met een gemiddelde van 4.6 jaar. De algemene psychopathologie van de kinderen werd berekend door de Child Behavior Checklist (CBCL). Om de semantische en pragmatische vaardigheden van de kinderen te berekenen, werd gebruik gemaakt van de Children’s Communication Checklist (CCC-2-NL). De autismekenmerken van de kinderen werden berekend door de Social Responsiveness Scale (SRS). Aan de hand van de resultaten kan geconcludeerd worden dat de communicatievaardigheden van kinderen zonder autisme beter waren dan kinderen die meer autismekenmerken vertoonden. Tevens werd een positief verband tussen pragmatiek, semantiek en autismekenmerken gevonden met pragmatiek als sterkste voorspeller op de mate van autismekenmerken bij het kind. Verder onderzoek is noodzakelijk om te onderzoeken of andere communicatievaardigheden ook verminderd zijn bij kinderen die meer autismekenmerken hebben en welke interventies kunnen helpen bij de verbetering van de communicatievaardigheden.Show less
To function well in Western societies children must develop skills to recognize, regulate and applicate emotions adequately. In this study it is hypothesized that such skills related to emotional...Show moreTo function well in Western societies children must develop skills to recognize, regulate and applicate emotions adequately. In this study it is hypothesized that such skills related to emotional intelligence are less well developed in children with an Autism Spectrum Disorder (ASD) and/or Oppositional Defiant Disorder (ODD)/Conduct Disorder (CD). By means of a questionnaire, completed by parents, data was collected concerning the emotional intelligence of children in The Netherlands. The subjects in this study are 290 children in the age four to 18 years (M=10.80; SD=3.46). The levels of the emotional intelligence related skills of the four following groups were mutually compared: children with ASD, children with ODD/CD, children with both ASD and ODD/CD and typically developing children. Comparisons were controlled for developmental age (4-to-11-years/12-to-18-years) and gender (boys/girls) of the children. Findings showed that children with ASD and/or ODD/CD have lower levels of emotional intelligence than typically developing children. Their ability to recognize, regulate and apply emotions is less well developed. A mutual comparison of developmental disorders showed that children with only ODD/CD recognize emotions better than children with only ASD and children with both ASD and ODD/CD, while children with only ASD regulate emotions better than children with ODD/CD and children with both ODD/CD and ASD. Children with only ODD/CD are better in applying emotions than children with only ASD. No differences were found between the younger and older children, nor were any differences found between boys and girls. The lack of emotional intelligence related skills found in this study can partly explain the social problems children with ASD and/or ODD/CD experience in society. To improve the social functioning clinicians must take the specific skill deficits reported in this study into account while designing treatment plans for these children.Show less
Autism Spectrum Disorders (ASD) are characterized by limitations of social communication, limitations of social interaction and rigid patterns of activities and interests. Various studies have...Show moreAutism Spectrum Disorders (ASD) are characterized by limitations of social communication, limitations of social interaction and rigid patterns of activities and interests. Various studies have shown that children with ASD have a lower extrinsic motivation. They are less motivated to take action when someone is requesting to perform a task. Due to the lower extrinsic motivation, children with ASD are more dependent on the intrinsic motivation to accomplish a task successfully. The main question of this study: does a relationship between intrinsic motivation and the degree of ASD characteristics exist? The study was conducted on a sample of 32 children, six of them are diagnosed with ASD. Correlation analysis showed a significant relation between intrinsic motivation and the degree of ASD characteristics. In addition a significant relation between affective intrinsic motivation and degree of ASD characteristics were found. There was no significant relation found between instrumental intrinsic motivation and degree of ASD characteristics. The results of the present study are consistent with previous studies which suggested an association between intrinsic motivation and ASD characteristics. Further research about the development of intrinsic motivation for children with ASD is necessary, so that interventions can be aligned.Show less
Het doel van dit onderzoek is de verschillen in emotionele vaardigheden tussen kinderen met kenmerken van autisme, kinderen met kenmerken van een aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD) en...Show moreHet doel van dit onderzoek is de verschillen in emotionele vaardigheden tussen kinderen met kenmerken van autisme, kinderen met kenmerken van een aandachtstekort/hyperactiviteitstoornis (ADHD) en kinderen met kenmerken van zowel autisme als ADHD in kaart te brengen. De data is verkregen door brieven te verspreiden op diverse scholen door heel Nederland met daarin een link naar een digitale vragenlijst. In deze digitale vragenlijst zaten drie vragenlijsten verwerkt, te weten de gedragsbeoordelingslijst Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV), de vragenlijst Emotioneel Intelligentie Quotiënt (EIQ) en de Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV). De steekproef (N = 408) bestond uit 225 jongens en 183 meisjes in de leeftijd van vier tot en met achttien jaar. Met behulp van meervoudige variantieanalyses zijn de onderzoeksvragen beantwoord. Kinderen met ADHD bleken wat betreft emoties onderkennen, reguleren en hanteren hoger te scoren dan kinderen met autisme of kinderen met beide stoornissen. Wat betreft de invloed van sekse en leeftijd op de emotionele intelligentie bleken leeftijd en stoornis wel een rol te spelen. Oudere kinderen met ADHD scoorden het hoogst en jongere kinderen met autisme het laagst. Kinderen met ADHD beschikken over een betere emotionele intelligentie dan kinderen met autisme of beide stoornissen, maar kinderen met ADHD beschikken echter wel over minder goed ontwikkelde intra-persoonlijke vaardigheden. Kinderen met autisme hebben daarentegen een lagere emotionele intelligentie en betere intra-persoonlijke vaardigheden. Concluderend kan worden gesteld dat kinderen met ADHD, autisme of beide stoornissen minder goed ontwikkelde emotionele vaardigheden vertoonden in vergelijking met kinderen zonder stoornis. Zij zouden baat kunnen hebben bij extra ondersteuning om zich zo verder te kunnen ontwikkelen op dit gebied.Show less
Uit eerder onderzoek blijkt dat prenataal testosteron een rol speelt bij symptomen van autisme spectrumstoornis (ASS). Een afgeleide maat voor het niveau van prenatale testosteron is de 2D:4D ratio...Show moreUit eerder onderzoek blijkt dat prenataal testosteron een rol speelt bij symptomen van autisme spectrumstoornis (ASS). Een afgeleide maat voor het niveau van prenatale testosteron is de 2D:4D ratio. Uit eerdere studies is gebleken dat de 2D:4D ratio van kinderen met ASS lager is dan de 2D:4D ratio van de kinderen zonder ASS. Het is nog onbekend hoe de samenhang tussen de 2D:4D ratio en symptomen van ASS bij kleuters in de algemene populatie is. Participanten waren 24 jongens en 22 meisjes én hun ouders uit de algemene populatie waarbij de kleuters op het moment van deelname gemiddeld 3.46 jaar waren (SD = 0.22). De ouders vulden de Social Responsiveness Scale in (SRS-P) en bij de kleuters werd een handscan gemaakt zodat de 2D:4D ratio kon worden gemeten. Er is een trend zichtbaar in de richting van een interactie tussen gelacht en de 2D:4D ratio in relatie tot de totaalscore van SRS (p = .075). Voor jongens blijkt er een negatief verband tussen de 2D:4D ratio en de totaal score van SRS-P (B = -3.40, p = .026), voor meisjes is niet (B = -0.327; p = .785). Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat de 2D:4D ratio voor jongens informatie zou kunnen geven over hormonale processen die ten grondslag zouden kunnen liggen aan ASS. Een hoge hoeveelheid van prenataal testosteron zou in de etiologie kunnen liggen van symptomen van ASS.Show less
Emotionele intelligentie is een nog weinig onderzocht begrip welke mogelijk een grote invloed heeft op het dagelijks leven van een persoon. In huidig onderzoek wordt de relatie tussen emotionele...Show moreEmotionele intelligentie is een nog weinig onderzocht begrip welke mogelijk een grote invloed heeft op het dagelijks leven van een persoon. In huidig onderzoek wordt de relatie tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken bij kinderen en jeugdigen van 4 tot en met 18 jaar onderzocht. Daarbij wordt nader ingegaan op de mediërende rol van interpersoonlijke vaardigheden op deze relatie. De steekproef (N=294) bestond uit 42.2% meisjes en 57.8% jongens met een gemiddelde leeftijd van 10.68 jaar. Via het internet hebben ouders de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV), Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV) en de vragenlijst voor Emotioneel Intelligentie Quotiënt (EIQ) ingevuld. Aan de hand van de uitkomsten van de regressieanalyses kan worden geconcludeerd dat er een duidelijke relatie aanwezig is tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken (β=-.37). Daarnaast is gebleken dat er een significante relatie bestaat tussen interpersoonlijke vaardigheden en autistische kenmerken (β=-.38). De resultaten tonen aan dat er sprake is van meer autistische kenmerken bij een lager emotioneel intelligentieniveau en/of minder interpersoonlijke vaardigheden. Tevens is er sprake van partiële mediatie, welke aantoont dat een deel van het effect tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken wordt weggevangen door interpersoonlijke vaardigheden. Voor de praktijk is het de aanbeveling zich, naast het trainen van sociale vaardigheden bij mensen met autisme, te richten op het trainen van de emotionele intelligentie om mogelijk de interpersoonlijke vaardigheden te verbeteren en de autistische kenmerken te verminderen. Aanbevelingen voor verder onderzoek zijn het hanteren van een duidelijke definiëring voor emotionele intelligentie, het opzetten van longitudinaal en experimenteel onderzoek, zorgen voor een representatieve steekproef en onderzoek onder subpopulaties. Daarnaast is het een aanbeveling om verder onderzoek te richten op de rol van cognitief functioneren in de relatie tussen emotionele intelligentie en autistische kenmerken.Show less
The purpose of this study is to increase our understanding of the degree youngsters with ADHD and/or autism are able to use psychosocial skills, so as to offer active aid to teach these missing...Show moreThe purpose of this study is to increase our understanding of the degree youngsters with ADHD and/or autism are able to use psychosocial skills, so as to offer active aid to teach these missing skills. A possible connection to gender and age was also investigated. In this study four basal psychosocial skills were investigated, namely: ‘relational skills’, ‘affective skills’, ‘selfcontrol’ and ‘self-awareness’. By means of a questionnaire filled in by parents and guardians data was collected of 408 youngsters aged four to eighteen years old. The research questions have been answered by means of multiple variance analyses. Youngsters with ADHD and/or autism have less developed psychosocial skills compared to youngsters without a developmental disorder. In this case youngsters with only ADHD and youngsters with only autism have better social skills than youngsters with both ADHD and autism. Between youngsters with ADHD and youngsters with autism there were no noticeable differences, but girls have developed better psychosocial skills than boys. These results can be used by parents, teachers and social workers to offer extra support to youngsters with ADHD and/or autism with regard to the development of their psychosocial skills. This way youngsters with ADHD and/or autism can hopefully develop these skills in a better way, which could contribute to their performance and wellbeing.Show less
Background – children with an Autism Spectrum Disorder (ASD) have an increased risk to develop challenging behaviour and the question is whether this risk is partly due to the language deficits...Show moreBackground – children with an Autism Spectrum Disorder (ASD) have an increased risk to develop challenging behaviour and the question is whether this risk is partly due to the language deficits most children with ASD have to face. Methods – data were collected on the expressive and pragmatic language abilities en internalising and externalising behaviour problems of 23 children with ASD (8;2 – 13;5 year; 3 girls and 23 boys). The relationship between those variables was examined using several multiple regression analyses, in which age and gender were the possible moderating factors. Results – a positive association was found between expressive language and externalising behaviour problems. A negative association was found between pragmatic language and internalising behaviour problems. No independent association was found between expressive and internalising behaviour problems, but taking in account pragmatic language, a positive association was found. There was no influence for age and gender. Discussion – an association was found between language and behaviour problems in children with ASD. The nature of the relationship en possible causality need to be further examined though. The results suggest an influence of the common discrepancy between expressive and pragmatic language abilities is more important than the absolute language abilities.Show less
Autismespectrumstoornissen (ASS) worden gekenmerkt door een triade van ernstige problemen in de sociale interactie, communicatie en verbeelding. Momenteel zijn er drie breed accepteerde theorieën...Show moreAutismespectrumstoornissen (ASS) worden gekenmerkt door een triade van ernstige problemen in de sociale interactie, communicatie en verbeelding. Momenteel zijn er drie breed accepteerde theorieën die het beeld behorende bij een ASS verklaren. De Theorie of Mind-hypothese (ToM), de Centrale Coherentietheorie (CC) en de Executieve Disfunctietheorie (EdisF). De drie theorieën sluiten elkaar niet uit en worden vaak naast elkaar gebruikt om het totale beeld van een ASS te verklaren. Met name EdisF is momenteel interessant om te onderzoeken, omdat uit onderzoek is gebleken dat training effectief kan zijn. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen verschillende executieve functies (EF) en ASS-kenmerken bij 746 kinderen in de leeftijd van 2 t/m 5 jaar. Tevens is onderzocht of er een interactie-effect is voor leeftijd en ASS-kenmerken. Problemen met executieve functies zijn gemeten met de Behavior Rating Inventory of Executive Function – Preschool Version (BRIEF-P). Er is gekeken naar de executieve functies inhibitie, cognitieve flexibiliteit (shift), emotieregulatie, werkgeheugen, planning en een composiet score voor het gehele EF-domein (GEC). De kinderen behoren op basis van hun score op de DSM-georiënteerde schaal Pervasieve Ontwikkelingsproblemen van de Child Behavior Checklist 1,5-5 (CBCL 1-1,5) tot de groep kinderen met weinig ASS-kenmerken (n=691), kinderen vallend in het grensgebied (n= 28) of kinderen met veel ASS-kenmerken (n= 27). De resultaten laten zien dat er een significant verschil is tussen de drie groepen wat betreft problemen met EF; de groep kinderen met veel ASS-kenmerken vertoont de meeste problemen met EF. Het onderzoek toont een significant verschil voor alle gemeten EF-schalen van de BRIEF-P. Verdere analyses van de effectgrootte laat zien dat met name cognitieve flexibiliteit en emotieregulatie gerelateerd zijn aan het hebben van ASS-kenmerken. Er is geen interactie-effect gevonden voor leeftijd en EF-problemen. De conclusie van dit onderzoek is dat kinderen met een ASS problemen hebben met EF, met name cognitieve flexibiliteit. Deze informatie kan gebruikt worden in de behandeling van kinderen met een ASS, door middel van de training van EF.Show less
In onderhavig onderzoek is onderzoek gedaan wat de relatie is tussen joint attention en de taalontwikkeling van kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) tussen de acht en veertien jaar. Ook...Show moreIn onderhavig onderzoek is onderzoek gedaan wat de relatie is tussen joint attention en de taalontwikkeling van kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) tussen de acht en veertien jaar. Ook is bepaald of de taalontwikkeling van kinderen met ASS anders is dan die van kinderen zonder ASS. In totaal hebben 26 kinderen met ASS meegedaan en 85 kinderen zonder ASS. Bij de ouders van deze kinderen met ASS is het Autisme Diagnostisch Interview-Revised en de Social Responsiveness Scale afgenomen. Laatstgenoemde is ook door ouders van de controlegroep ingevuld. Bij alle kinderen zijn de subtesten ‘zinnen formuleren’ en ‘woordassociaties’ van de Clinical Evaluation of Language Fundamentals-4-NL, de subtest ‘woordkennis’ van de Wechsler Intelligence Scale for Children-III-NL en de subtest ‘verzwegen betekenissen’ van de Taaltest voor Kinderen afgenomen. Uit onderhavig onderzoek blijkt dat kinderen met ASS een significant lagere ontwikkeling hebben dan de kinderen zonder ASS op productieve taal en niet op receptieve taal. De grootste groep kinderen met ASS liet geen initiating joint attention (IJA) zien (57,7%). Respectievelijk liet 23,1% en 19,2% van de kinderen met ASS beperkte IJA en IJA zien. De kinderen met ASS die geen IJA lieten zien hebben een significant lagere taalontwikkeling op productieve taal dan de kinderen zonder ASS. Tussen de andere groepen werden geen significante verschillen gevonden. Voor behandelaars is het belangrijk om op deze uitkomst alert te zijn, omdat behandeling zich meer moet richten op de productieve taal dan de receptieve taal. Ook blijkt vroege stimulering van IJA belangrijk. Er is meer onderzoek nodig om het lange termijn effect van IJA op taal in beeld te brengen.Show less
Er is nog weinig bekend over het samen voorkomen van autismespectrumstoornissen (ASS) en angst. Dit is opvallend omdat angst een grote invloed kan hebben op het functioneren van een kind met...Show moreEr is nog weinig bekend over het samen voorkomen van autismespectrumstoornissen (ASS) en angst. Dit is opvallend omdat angst een grote invloed kan hebben op het functioneren van een kind met autisme en tevens een groot effect kan hebben op de behandeling van het kind met autisme. Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de mate van angstbeleving bij kinderen met ASS in de basisschoolleeftijd. Dit wordt gedaan door de mate van angst van deze kinderen (N=128) te vergelijken met de mate van angst die normaal ontwikkelende kinderen (N=513) beleven. Tevens wordt gekeken wat de invloed van sekse en leeftijd zijn op mate van angstbeleving. Angst wordt met behulp van de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) in kaart gebracht. De SEV meet drie typen angst, te weten; algemeen angstig gedrag, sociaal angstig gedrag en angstig-depressief gedrag. Hiernaast meet de SEV of er sprake is van een indicatie ASS. Concluderend kan gesteld worden dat kinderen met ASS gemiddeld op alle drie de typen angst een hogere mate van angst vertonen dan de kinderen zonder ASS. Tevens kan geconcludeerd worden dat kinderen met ASS op de typen algemeen angstig gedrag en sociaal angstig gedrag gemiddeld in het subklinische gebied scoren. Op het type angstig-depressief gedrag scoren de kinderen met ASS in het normaal-hoge gebied. Verder is er bij de typen sociaal angstig gedrag en angstig-depressief gedrag een effect gevonden voor leeftijd. De oudere kinderen scoorden significant hoger dan de jongere kinderen. Angst is dus zeker een factor waar bij de behandeling en begeleiding van het kind met ASS rekening gehouden dient te worden.Show less
De laatste decennia probeert de Nederlandse overheid het inclusief onderwijs te stimuleren. Het is daartoe wezenlijk om te weten of jeugdigen met autisme baat hebben bij het volgen van onderwijs op...Show moreDe laatste decennia probeert de Nederlandse overheid het inclusief onderwijs te stimuleren. Het is daartoe wezenlijk om te weten of jeugdigen met autisme baat hebben bij het volgen van onderwijs op een reguliere school. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre de adaptieve vaardigheden verschillen tussen jeugdigen met autisme in het regulier en speciaal onderwijs. De adaptieve vaardigheden die in dit onderzoek centraal stonden waren gericht op de omgang met leeftijdsgenoten. Daarbij is er ook gekeken naar de rol van leeftijd en sekse. De samenhang tussen enerzijds de adaptieve vaardigheden en anderzijds autistisch gedrag en diagnose van autisme is ook onderzocht. De subjecten die centraal stonden in dit onderzoek waren 474 jeugdigen in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. De ouders van de jeugdigen, de respondenten, vulden via internet de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de experimentele vragenlijst Adaptieve Vaardigheden Jeugdigen in. Uit de resultaten blijkt dat jeugdigen met autisme aanzienlijk minder adaptieve vaardigheden hebben dan jeugdigen zonder autisme. Leeftijd en sekse daarentegen zijn binnen dit onderzoek niet naar voren gekomen als factoren die van belang zijn. Het soort onderwijs (regulier of speciaal onderwijs) dat jeugdigen met autisme volgen hangt volgens het huidige onderzoek niet samen met de mate van adaptieve vaardigheden. Adaptieve vaardigheden staan wel in relatie met de mate van autistisch gedrag en het al dan niet hebben van een autisme diagnose. De resultaten suggereren dat het functioneren van kinderen met autisme aanzienlijk kan verbeteren door te investeren in de adaptieve vaardigheden, gericht op omgang met leeftijdsgenoten. Het bieden van aangepast onderwijs aan jeugdigen met autisme dat hiermee rekening houdt is daarom wezenlijk. Verder onderzoek zou dan ook gericht moeten zijn op het zoeken naar de onderwijsvorm en begeleidingsvorm die het beste aansluit bij de specifieke behoeften van jeugdigen met autisme.Show less
Laagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis tonen over het algemeen minder gevarieerd spel en minder symbolisch spel dan zich normaal ontwikkelende kinderen. Speltraining kan...Show moreLaagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis tonen over het algemeen minder gevarieerd spel en minder symbolisch spel dan zich normaal ontwikkelende kinderen. Speltraining kan ingezet worden om de spelontwikkeling te stimuleren. Veel onderzoeken onderschrijven de positieve invloed van spel op andere ontwikkelingsgebieden. Daarom is in dit onderzoek onderzocht in hoeverre de adaptieve ontwikkeling van laagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis verandert na het krijgen van speltraining. De adaptieve ontwikkeling bestaat uit de ontwikkelingsdomeinen motoriek, dagelijkse vaardigheden, communicatie en socialisatie. Aan het onderzoek hebben 59 kinderen van kinderdagcentra en medische kinderdagverblijven in de regio Zuid-Holland deelgenomen. Voor de kinderen in de behandelgroep werd verwacht dat de totale adaptieve ontwikkelingsleeftijd en de ontwikkelingsleeftijden van de adaptieve ontwikkelingsdomeinen significant meer vooruit zouden gaan in de tijd tussen de meting voorafgaand en na de speltraining. Met uitzondering van de motorische adaptieve ontwikkelingsleeftijd zijn tussen de voor- en nameting inderdaad alle adaptieve ontwikkelingsleeftijden significant vooruitgegaan. Deze vooruitgang is echter in de behandel- en controlegroep hetzelfde. Dit betekent dat de vooruitgang niet veroorzaakt is door het wel of niet krijgen van speltraining, maar mogelijk een effect is van de tijd. Dat de speltraining geen invloed heeft op de mate waarin de adaptieve ontwikkeling vooruit gaat, kan komen doordat het tempo in de speltraining mogelijk te hoog was om goed aan te sluiten op de cognitieve vermogens of de leeftijd van de onderzoeksgroep. Verder onderzoek hiernaar is aan te bevelen.Show less