Automatiseren is een belangrijk onderdeel van het leren rekenen. Leerkrachten hebben daarom de taak om in hun onderwijs het automatiseren aan te bieden en leerlingen hier zo goed mogelijk in te...Show moreAutomatiseren is een belangrijk onderdeel van het leren rekenen. Leerkrachten hebben daarom de taak om in hun onderwijs het automatiseren aan te bieden en leerlingen hier zo goed mogelijk in te ondersteunen. Middels dit onderzoek wordt inzicht verkregen in de overwegingen die leerkrachten hebben bij het aanbieden van automatiseren, zodat het automatiseringsonderwijs verbeterd kan worden. Hiervoor werden veertien basisschoolleerkrachten van groep 4, 5 en 6 geïnterviewd. Dit gebeurde aan de hand van een topiclijst, die op basis van wetenschappelijke literatuur samengesteld is. Vervolgens zijn de interviews gecodeerd en geanalyseerd. Uit het onderzoek bleek dat leerkrachten het automatiseren voornamelijk aanboden door middel van de rekenmethode, werkbladen, digitale middelen, bewegend leren. Werkdruk, contact met anderen en persoonlijke overtuigingen waren overwegingen die hierbij een rol speelden. Als een leerling laag presteert op het gebied van automatiseren, werden door leerkrachten meestal leerlingfactoren als oorzaak hiervan genoemd. Bij het automatiseren werd door leerkrachten gebruikgemaakt van differentiatie om in te spelen op de behoeften van individuele leerlingen. Deze resultaten bieden inzicht in welke overwegingen de leerkrachten die meededen aan het onderzoek hebben bij het aanbieden van automatiseren.Show less
Het automatiseren van de basisbewerkingen bij rekenen is bevorderlijk voor de rekenvaardigheden en -prestaties van basisschoolleerlingen. Het aanbod van automatiseren wordt samengesteld en...Show moreHet automatiseren van de basisbewerkingen bij rekenen is bevorderlijk voor de rekenvaardigheden en -prestaties van basisschoolleerlingen. Het aanbod van automatiseren wordt samengesteld en geëvalueerd door een leerkracht. Leerkrachten maken hiervoor voortdurend keuzes. Het doel van deze studie is het onderzoeken van de overwegingen die leerkrachten hebben bij het kiezen, aanbieden en monitoren van automatiseren. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke overwegingen hebben leerkrachten van groep 4 t/m 6 over het aanbieden van automatiseren op de basisschool? Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een onderzoek uitgevoerd waarbij de onderzoekers semi-gestructureerde interviews afnamen bij leerkrachten van groep 4, 5 en 6 van twee Nederlandse basisscholen. Uit de resultaten van de interviews bleek dat leerkrachten het aanbod van automatiseren vormgeven met behulp van de rekenmethode en deze aanvullen met diverse werkbladen en spelletjes en bewegend leren. Verder gaven de leerkrachten aan in te spelen op de individuele behoeftes van leerlingen door middel van het bieden van extra begeleiding en het aanpassen van het tempo waarmee automatiseringsopgaven moeten worden gemaakt. Tot slot wezen de resultaten uit dat de ouderbetrokkenheid en het contact met collega’s belangrijk is voor de effectiviteit van de geïmplementeerde methode en lesmaterialen bij het automatiseren. De huidige studie heeft enkele beperkingen waar bij het interpreteren van de resultaten rekening mee moet worden gehouden. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de overwegingen van leerkrachten van groepen uit de onder- en bovenbouw van het basisonderwijs.Show less