Frontal EEG asymmetry is a phenomenon that appears to be associated with approach/withdrawal motivation or behaviors in response to an emotionally evocative stimulus, even in infants (Davidson,...Show moreFrontal EEG asymmetry is a phenomenon that appears to be associated with approach/withdrawal motivation or behaviors in response to an emotionally evocative stimulus, even in infants (Davidson, 1982; Fox et al., 1987; Fox et al., 1988; Spielberg et al., 2008). This thesis tested whether infants showed relatively greater left frontal asymmetry watching a supposedly positively valenced animation, and relatively greater right frontal asymmetry watching a supposedly negatively valenced animation. Also, the association between frontal EEG asymmetry of the infants and sensitivity of their mothers was tested. The infants did not show significantly stronger left frontal or right frontal asymmetry in response to a positively valenced or a negatively valenced situation. Only the left hemisphere showed a marginal (though non-significant) decrease of activity between the positively and negatively valenced animations. No association between frontal EEG asymmetry of the infants and sensitivity of their mothers was found. Even though no significant associations were found, the results suggest that, in more extensive or thorough research, effects of watching different emotionally valenced situations on frontal EEG asymmetry in infants may still be observed. Further research is needed.Show less
In deze studie wordt onderzocht of BoekStart effect heeft op diverse geletterde thuisactiviteiten die ouders ondernemen met hun baby (6-10 maanden). Zowel BoekStartouders (n=162) als ouders uit een...Show moreIn deze studie wordt onderzocht of BoekStart effect heeft op diverse geletterde thuisactiviteiten die ouders ondernemen met hun baby (6-10 maanden). Zowel BoekStartouders (n=162) als ouders uit een controlegroep (n=109) vullen een digitale vragenlijst in met betrekking tot geletterde thuisactiviteiten als voorlezen en de bibliotheek bezoeken. Deze vragenlijst bevat daarnaast een babyboekenlijst om de bekendheid met babyboeken te meten en een auteursherkenningslijst om de mate waarin ouders zelf lezen in kaart te brengen. Uit het onderzoek komt naar voren dat BoekStartouders hun baby vaker voorlezen en meer verhaaltjes vertellen dan ouders uit de controlegroep, maar dat zij niet beter bekend zijn met babyboeken. Wel lijken BoekStartouders minder televisie te kijken met hun baby. Na controle voor het opleidingsniveau van de ouders en de mate waarin ouders zelf lezen blijft het effect op voorlezen en verhaaltjes vertellen bestaan bij ouders die intensief gebruik maken van de BoekStartmaterialen (n=102).Show less