Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal, maar niet onwetend. De oorlog speelde een grote rol in het dagelijks leven van de Nederlandse burgers en zij vormden een beeld over de oorlog...Show moreTijdens de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal, maar niet onwetend. De oorlog speelde een grote rol in het dagelijks leven van de Nederlandse burgers en zij vormden een beeld over de oorlog die zich elders voltrok. Met mijn scriptie poog ik bij te dragen aan de geschiedschrijving over beeldvorming in Nederland over de Eerste Wereldoorlog door het uitvoeren van een thematische analyse van Nederlandse oorlogsromans. Deze romans geven blijk aan de unieke Nederlandse betrokkenheid, die enerzijds getekend was door afkeur voor de wat zich in de loopgraven afspeelde en anderzijds door de angst voor het behoud van de Nederlandse neutraliteit.Show less
Deze scriptie analyseert partijprogramma's voor de Tweede Kamerverkiezingen tussen 1971 en 2002. Doormiddel van een frameanalyse wordt er gekeken naar hoe gastarbeiders werden besproken en welke...Show moreDeze scriptie analyseert partijprogramma's voor de Tweede Kamerverkiezingen tussen 1971 en 2002. Doormiddel van een frameanalyse wordt er gekeken naar hoe gastarbeiders werden besproken en welke aspecten van hun identiteit werd uitgelicht om hun relatie tot de Nederlandse samenleving te bepalen. Door de lange onderzoeksperiode wordt duidelijk dat hier significante veranderingen optraden.Show less
In deze scriptie zal ik Dirk van Hogendorps boek analyseren en onderzoek ik of er in dit werk sporen zijn van stereotypen die in de huidige Nederlandse maatschappij nog bestaan. Deze scriptie zal...Show moreIn deze scriptie zal ik Dirk van Hogendorps boek analyseren en onderzoek ik of er in dit werk sporen zijn van stereotypen die in de huidige Nederlandse maatschappij nog bestaan. Deze scriptie zal laten zien dat huidige stereotypen over Chinezen in de Nederlandse maatschappij niet uit het niets zijn ontstaan, maar zijn gelinkt aan het verleden van Nederland. Met mijn onderzoek wil ik een bijdrage leveren aan de historische literatuur en ook aan het begrip van de vorming van de stereotyperingen over Chinezen.Show less
Anna Weber (1852-1942) was een Nederlandse algologe die in 1899 aan boord van de Siboga een indrukwekkende onderzoeksreis heeft gemaakt door de Indische Archipel. In haar tijd was het niet...Show moreAnna Weber (1852-1942) was een Nederlandse algologe die in 1899 aan boord van de Siboga een indrukwekkende onderzoeksreis heeft gemaakt door de Indische Archipel. In haar tijd was het niet gebruikelijk voor vrouwen om te studeren, laat staan zich te vestigen in de wetenschap. Deze scriptie onderzoekt in hoeverre de koloniën kansen boden voor Weber en andere vrouwelijke geleerden om onderzoek te doen en zich te ontwikkelen in de natuurwetenschap. Dit wordt gedaan door haar reisverslag te analyseren en verscheidene primaire bronnen af te zetten tegen de secundaire literatuur. Uiteindelijk wordt er onderzocht hoe Anna Weber gebruikt maakte van de mogelijkheden die er waren om als vrouw natuurwetenschap te bedrijven in Nederlands-Indië.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt onderzocht op welke manier Horatius Augustus weergeeft in Oden IV en het Carmen Saeculare. Horatius schildert Augustus af als brenger van herstel op gebied van politiek,...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht op welke manier Horatius Augustus weergeeft in Oden IV en het Carmen Saeculare. Horatius schildert Augustus af als brenger van herstel op gebied van politiek, morele waarden en vrede. Dit doet Horatius zodat zijn eigen naam aan die van Augustus verbonden blijft, waardoor zijn eigen roem vergroot zal worden.Show less
Hoe heeft het beeld van de bevolking van koloniale gebieden in Nederlandse politieke teksten en reisdagboeken zich ontwikkeld tussen 1800-1830 en hoe is dit beïnvloed door de Verlichting en contact...Show moreHoe heeft het beeld van de bevolking van koloniale gebieden in Nederlandse politieke teksten en reisdagboeken zich ontwikkeld tussen 1800-1830 en hoe is dit beïnvloed door de Verlichting en contact met de lokale bevolking?Show less
Kwesties waarbij online privacy in opspraak komt, krijgen steeds meer aandacht in de media. Dit zou een waarschuwing moeten afgeven aan het publiek. Er blijkt echter uit meerdere onderzoeken dat...Show moreKwesties waarbij online privacy in opspraak komt, krijgen steeds meer aandacht in de media. Dit zou een waarschuwing moeten afgeven aan het publiek. Er blijkt echter uit meerdere onderzoeken dat het gebruik van digitale diensten, met name social media, niet daalt. Deze privacy-paradox lijkt te wijzen op een verschil tussen media discourse en public discourse over online privacy. Om te onderzoeken op welke manier media discourse en public discourse verschillen, is er gebruik maakt van een frameanalyse met een focus op privacyproblemen rond het sociale netwerk Facebook. Er zijn 100 traditionele krantenberichten en drie discussies door Facebook-gebruikers (in totaal 439 reacties) geanalyseerd. In de krantenartikelen werden drie frames gehanteerd: 1. “Blame The Network” (de privacy van Facebook-gebruikers wordt geschaad/onvoldoende beschermd door het netwerk) 2. Privacy in eigen hand (je bent zelf verantwoordelijk voor wat je online zet) en 3. Anonieme dader (het is niet duidelijk wie bestraft moet worden voor het schenden van online privacy). Deze frames hebben een duidelijke focus op het vinden van een dader. In de Facebook-discussies werden vier frames gehanteerd: 1. Overgave aan verdwenen privacy (online privacy bestaat in de huidige tijd niet meer en hier kan je je maar beter bij neerleggen) 2. Privacy in eigen hand (je bent zelf verantwoordelijk voor wat je online zet) 3. Niks te verbergen (het maakt me niet uit wie kan zien wat ik online zet en wat hiermee wordt gedaan, want ik heb toch niks te verbergen) 4. In opstand (niet iedereen mag zien wat ik online zet en niet iedereen mag hier zomaar gebruik van maken) In tegenstelling tot de mediaframes, hebben deze frames geen focus op het vinden van een dader, maar gaat het om de waarde die gebruikers zelf hechten aan privacy en de handelingen die ze hieraan koppelen. Dit verschil kan verklaard worden door het verschil tussen claimsmaking en sensemaking (Burger, 2010). Zo wordt in de krantenartikelen het “Blame The Network”-frame het vaakst gehanteerd en komen hier de belangen van framesponsors als het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) en Bits of Freedom (belangenorganisatie die opkomt voor digitale burgerrechten) naar voren, terwijl in de Facebook-discussies het ‘privacy in eigen hand’-frame het vaakst wordt gehanteerd, waarbij men op een eigen manier betekenis probeert te geven aan online privacy en in onderhandeling gaat over de grenzen die men hierbij moet vaststellen. Zelfs wanneer de media en Facebook-gebruikers hetzelfde frame hanteren (het ‘privacy in eigen hand’-frame komt in beide databronnen voor), kunnen zij hierbij verschillende belangen hebben en het frame tot op verschillende hoogtes hanteren (Constantinescu & Tedesco, 2007).Show less
De scriptie beslaat een onderzoek naar de beeldvorming rond de vroeg-christelijke vrouw in christelijke en pagane teksten uit de eerste drie eeuwen na Christus. Een selectie van christelijke en...Show moreDe scriptie beslaat een onderzoek naar de beeldvorming rond de vroeg-christelijke vrouw in christelijke en pagane teksten uit de eerste drie eeuwen na Christus. Een selectie van christelijke en pagane literatuur wordt onderzocht op beschrijvingen van de vroeg-christelijke vrouw. Daaruit blijkt in eerste instantie dat er geen eenduidig beeld naar voren komt, maar dat er sprake is van verschillende beelden en een bepaalde mate van communicatie en wisselwerking tussen de onderzochte teksten. De belangrijkste overeenkomsten, verschillen en verandering in de beeldvorming worden op een rij gezet. De belangrijkste overeenkomst tussen de geschetse beelden ligt in een aantal gemeenschappelijke thema’s, die uit de beschrijvingen en de context daarvan naar voren komt: de vrouw als goedgelovige hysterica met een hang naar onconventionele religieuze activiteiten, de dichotomie tussen de vrouwelijke privésfeer en de mannelijke publieke sfeer, het huwelijk en celibaat en de patriarchale structuur van het Grieks-Romeinse huishouden en tot slot het thema rond het martelaarschap. Deze vier thema’s worden als uitgangspunt genomen bij een analyse van het overzicht van beschrijvingen om tot mogelijke verklaringen van de beeldvorming te komen. Retorische strategie en het gebruik van in de oudheid bekende stereotiepe beschrijvingen van de vrouw, de bredere sociale en culturele context van in de Grieks-Romeinse samenleving bestaande conventionele opinie en traditionele waarden rond de vrouw en haar religieuze activiteiten, historische gebeurtenissen rond rechtzaken, vervolgingen en andere botsingen tussen de christelijke en pagane gemeenschap en tot slot de meer persoonlijke achtergronden, interesses en motivaties van de besproken auteurs worden onderzocht en vormen mogelijke verklaringen voor de vorm en inhoud van de onderzochte beeldvorming.Show less
De westerse cultuur is sterk beïnvloed door beeld: fotojournalistiek vormt een belangrijk onderdeel van de hedendaagse media. Ook binnen de geschiedschrijving maken icoonfoto’s een groot deel uit...Show moreDe westerse cultuur is sterk beïnvloed door beeld: fotojournalistiek vormt een belangrijk onderdeel van de hedendaagse media. Ook binnen de geschiedschrijving maken icoonfoto’s een groot deel uit van het collectieve Westerse geheugen. Foto’s zijn een van de belangrijkste elementen van de algemene beeldvorming binnen een maatschappij. Icoonfoto’s staan symbool voor een grotere context dan wat op de foto staat afgebeeld. Vooral in het geval van rampen zijn icoonfoto’s een middel om complexe gebeurtenissen begrijpbaar te maken voor publiek. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar de werking van iconische foto’s, valt er een groot gat op het gebied van receptie-onderzoek: over hoe en wanneer een foto iconisch wordt is niet veel bekend. Wat nieuwsfoto’s met icoonfoto’s gemeen hebben, is dat ook zij een handvat kunnen zijn in het verbeelden en uitleggen van complexe gebeurtenissen in het nieuws aan het publiek. Vaak gebeurt dit door framing: door middel van een referentiekader wordt een situatie op een foto verduidelijkt. Hierbij is het vaak problematisch dat dit frame vol van politieke en ideologische bevooroordeling zit. Ook icoonfoto’s verwijzen met hun symbolische betekenissen naar politieke en ideologische connotaties, maar bij dit soort foto’s is dit vele maler complexer: waar een icoonfoto door zijn status een opzichzelfstaand object is, zijn nieuwsfoto’s met een frame vaak afhankelijk van contextuele elementen zoals bijschriften en berichtgeving. In een poging om het gat in het onderzoek naar statusverwerving te dichten, maakt dit onderzoek een visuele, intersubjectieve vergelijking tussen nieuwsfoto’s en icoonfoto’s. Omdat icoonfoto’s en nieuwsfoto’s beiden politiek en ideologisch geladen zijn, maar dit bij icoonfoto’s veel complexer is, is belangrijk om juist een analysemethode te gebruiken die deze connotaties links laat liggen. Tropen zijn beeldkenmerken die in beiden soorten foto’s veel voorkomen en tegelijkertijd geopolitieke contexten doorkruisen, waarbij zij een beroep doen op een bredere culturele consensus. Een tegenstelling tussen het Westen en de Ander kan hierbij wel gesymboliseerd worden, maar een beeltenis van een bepaalde oorlog waarbij bepaalde personen gemoeid worden wordt in een trope uitgesloten. Dit maakt een trope tot een goed te analyseren beeldkenmerk in het geval van een vergelijking tussen icoonfoto´s en nieuwsfoto´s, omdat deze directe politieke en ideologische connotaties overstijgt. Kleppe en Zarzycka (2013) maken in hun onderzoek naar motieven in de World Press Photo contest gebruik van een analyse op basis van tropen. Hierbij stellen zij dat een trope vier karakteriserende kermerken heeft, te noemen presence of body, recognisability, affective powers en symbolic accessibility. Deze vier kenmerken worden in dit onderzoek gebruikt en verduidelijkt voor de analyse van de invulling van tropen in icoonfoto’s en nieuwsfoto’s. Voor dit onderzoek wordt gemaakt gebruik gemaakt van een corpus van rampfoto’s, die vanwege hun karakter vaak veel duidelijke beeldkenmerken bevatten. Ook maken rampen en oorlogen tegelijkertijd een groot deel uit van zowel het nieuws als de geschiedenis. De visuele vergelijking op basis van tropen laat zien dat er veel vergelijkingen zijn tussen de tropen in icoonfoto’s en nieuwsfoto’s. Icoonfoto’s zitten vaak vol vooroordelen over menselijke rollen, bestaande tegenstellingen zoals man-vrouw, sterk-zwak en blank-zwart. De trope is het sterkst wanneer de symbolische tekens morele waarden overtreden. Ook bij nieuwsfoto’s zijn veel tegenstellingen te vinden, maar voor de niet-Westerse man zijn bij dit soort foto’s wel heldenrollen weggelegd. Ook zijn nieuwsfoto’s vaker afbeeldingen van acties, plotse gebeurtenissen en onrust in alledaagse taferelen. Uit de analyse blijkt dat er zowel verschillen als overeenkomsten wat betreft de invulling van tropen zijn binnen de vergelijking van icoonfoto en nieuwsfoto. Hoewel het onderzoek geen uitspraken kan doen over de daadwerkelijke statusverwerving van één foto, heeft het handvaten geboden voor eventueel verder onderzoek op het gebied van potentiële iconiciteit wat betreft beeldkenmerken.Show less
Veel mensen baseren zich op informatie uit de media om zich een beeld te vormen over bedrijven (Dowling, 1986, p. 112). In dit artikel wordt beargumenteerd dat het verhelderend kan werken om...Show moreVeel mensen baseren zich op informatie uit de media om zich een beeld te vormen over bedrijven (Dowling, 1986, p. 112). In dit artikel wordt beargumenteerd dat het verhelderend kan werken om beeldvorming door de media vanuit een narratief perspectief te benaderen. Dit wordt gedaan door middel van een casus. Hierin wordt onderzocht welk beeld er over de Rabobank als personage wordt geschetst in NOS-berichtgeving en hoe dit beeld verandert door de onthulling van de Libor-fraude. Dit onderzoek combineert narratologische begrippen met specifieke begrippen uit corporate research om het personage zo volledig mogelijk te omschrijven. Het Rabobank-personage blijkt uit vier verschillende rollen te bestaan: bedrijf, slachtoffer, dader en expert. De expert-rol bleek het dominantst te zijn: in deze rol wordt de door Rabobank beoogde identiteit positief bevestigd door de journalistiek. Na de onthulling van de Libor-fraude wordt de bank niet langer als expert of slachtoffer opgevoerd. Opvallend is dat NOS de Rabobank pas neerzette als dader nádat de fraude werd bevestigd door officiële bronnen. Dit roept vragen op over het onafhankelijke en kritische karakter van financieel nieuws.Show less
Bachelor scriptie over de vraag waarom op Java een opiumpachtstelsel is ingevoerd en binnen zestig jaar weer is afgeschaft. Binnen deze vraag gaat de scriptie dieper in op de invloed van de...Show moreBachelor scriptie over de vraag waarom op Java een opiumpachtstelsel is ingevoerd en binnen zestig jaar weer is afgeschaft. Binnen deze vraag gaat de scriptie dieper in op de invloed van de ontwikkeling van de beeldvorming over de opiumpacht, opiumgebruik en Chinezen op de verandering in het beleid. Waar de beeldvorming bij de invoering nog van minder belang was, is deze belangrijker geworden bij de afschaffing. Het blijkt dat de economische argumenten het meeste invloed hebben gehad op de beleidsveranderingen.Show less
Door middel van een sociaalwetenschappelijk interpretatiekader wordt er gekeken naar de beeldvorming over de 'ander' in de Historiën (430-413 v.Chr) van Herodotus en in de Persika en de Indika (398...Show moreDoor middel van een sociaalwetenschappelijk interpretatiekader wordt er gekeken naar de beeldvorming over de 'ander' in de Historiën (430-413 v.Chr) van Herodotus en in de Persika en de Indika (398/397 v.Chr.) van Ktesias van Knidus. Centraal staat de vraag hoe deze beeldvorming over de 'ander' de Griekse identiteitsvorming in de vierde en vijfde eeuw v.Chr. kon beïnvloeden en tonen. Waarom wordt de 'ander' op een bepaalde manier gepresenteerd en wat betekent dit voor de Griekse identiteitsvorming? De 'ander' die onderzocht zal worden omvat de Perzen, de Egyptenaren en de Indiërs. Herodotus en Ktesias schrijven beiden over de Perzen en zij zijn duidelijk de belangrijkste ‘ander’. Onderzoek naar de beeldvorming over de Egyptenaren (waar alleen Herodotus uitgebreid over schreef) en over de Indiërs (waar alleen Ktesias uitgebreid over schreef) dient als vergelijkingsmateriaal: verschilt de beeldvorming over de laatste twee volkeren erg van die over de Perzen, met wie de Grieken lange tijd in oorlog waren? Het middels grondig literatuuronderzoek verkregen sociaalwetenschappelijk interpretatiekader, dat veel informatie verschaft over culturele identiteitsvorming, levert een categorisering op waarbinnen de antieke bronnen worden geanalyseerd.Show less
Deze scriptie onderzoekt de beeldvorming in krantenberichtgeving rondom niet-stemgedrag. Er wordt als verklaring gebruik gemaakt van Noelle-Neumanns zwijgspiraaltheorie. Allereerst wordt er door...Show moreDeze scriptie onderzoekt de beeldvorming in krantenberichtgeving rondom niet-stemgedrag. Er wordt als verklaring gebruik gemaakt van Noelle-Neumanns zwijgspiraaltheorie. Allereerst wordt er door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse gekeken hoe de motieven van verschillende groepen niet-stemmers, terugkomen in de berichtgeving van kranten. Hierna volgt een nadere bestudering van vier groepen niet-stemmers: wiens motieven domineren? Ten slotte volgt een nadere bestudering van de mediaberichtgeving in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. De resultaten tonen dat media maar in beperkte mate een zwijgspiraal rondom niet-stemgedrag doorbreken. Niet-stemmersmotieven gebaseerd op politieke overtuigingenkomen het minst voor in de krantenberichtgeving. Journalisten blijken in hun berichtgeving bovendien lang niet altijd duiding te geven van niet-stemmersmotieven. Juist het informeren van burgers over motieven voor niet-stemgedrag vormt een belangrijke voorwaarde om een debat over een (mogelijk) gebrekkig functioneren van de democratie op gang te brengen.Show less