Europese integratie vindt al decennialang plaats. De aanhoudende Europese integratie heeft ervoor gezorgd dat een groot deel van het nationaal asiel- en migratiebeleid is verplaatst naar het...Show moreEuropese integratie vindt al decennialang plaats. De aanhoudende Europese integratie heeft ervoor gezorgd dat een groot deel van het nationaal asiel- en migratiebeleid is verplaatst naar het Europese niveau. Strik (2019) en Guiraudon (2000) beschrijven hoe deze (gedeeltelijke) verplaatsing van het beleidsproces ervoor zorgt dat NGO’s buiten de beleidsgemeenschap komen te vallen. Hierdoor zijn NGO’s vaker genoodzaakt het publieke debat op te zoeken, in plaats van de beleidsmakers. Amnesty International is een van de belangrijkste NGO’s die zich onder andere inzet voor een Europees asiel- en migratiebeleid dat voldoende rekening houdt met mensenrechten. Dit onderzoek richt zich op de onderzoeksvraag: Welke veranderingen onderging de lobbystrategie van Amnesty International in periode 1993- 2019 om invloed te kunnen blijven uitoefenen op Europees asiel- en migratiebeleid? Aan de hand van deductief deskresearch, waarbij de jaarverslagen van Amnesty International in de periode 1993-2019 worden geanalyseerd, wordt er een antwoord gezocht op deze vraag. Voor de gegevensanalyse wordt gebruik gemaakt van de lobbymethodes information politics, accountability politics, leverage politics en symbolic politics (Keck en Sikkink, 1999). Een antwoord vinden op de onderzoeksvraag is relevant voor de wetenschap omdat de literatuur die ingaat op specifieke veranderingen in lobbystrategie van NGO’s, met betrekking tot Europees asiel- en migratiebeleid, beperkt is. Dit onderzoek is een eerste stap om bij te dragen aan het opvullen van dit kennis gat. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn dat Amnesty International inderdaad heeft gekozen voor een andere lobbystrategie (leverage politics) die voorafgaand aan de grootste veranderingen in het beleidsproces nauwelijks werd gebruikt. Echter bleek deze verandering meer uit de vorm van de jaarverslagen, dan uit de inhoud. Niet zo zeer de beschrijving van lobbyacties in de jaarverslagen blijken waardevolle data, maar de manier waarop informatie wordt gepresenteerd. In de periode 2007-2013 bevatten de jaarverslagen krachtige verhalen met sprekende afbeeldingen; Iets dat vóór deze periode niet het geval was. Tevens vond de grootste verandering plaats vanaf 2007, 4 jaar later dan dat initieel verwacht werd gezien de theorie van Guiraudon (2000). Daarnaast verdwenen de krachtige verhalen en sprekende afbeeldingen vanaf 2013 weer uit de jaarverslagen. Dit komt overeen met de theorie van Guiraudon (2000) waarin wordt beschreven dat de aanpassingen die NGO’s maken, om invloed op beleid te kunnen blijven uitoefenen, een doorlopend proces is. Verder wetenschappelijk onderzoek moet echter uitsluitsel geven over de achterliggende gedachtes van de verandering in lobbystrategie van Amnesty International.Show less