Usage-based theorieën benadrukken de rol die inputfrequentie speelt in zowel eerstetaalverwerving als tweedetaalverwerving. In dit artikel wordt de relatie tussen de frequentie van voegwoorden en...Show moreUsage-based theorieën benadrukken de rol die inputfrequentie speelt in zowel eerstetaalverwerving als tweedetaalverwerving. In dit artikel wordt de relatie tussen de frequentie van voegwoorden en de moeilijkheid van bijzinsvolgorde ondergezocht. Dit onderzoek bestaat uit twee delen, namelijk corpusonderzoek en woordvolgorde-test. Het corpusonderzoek wordt uitgevoerd om de frequentie van de voegwoorden te krijgen. Aan de hand van de bevindingen van het corpusonderzoek wordt de woordvolgorde-test opgesteld. 20 NT2-leerders van de Universiteit Leiden hebben de woordvolgorde-test, die 48 vragen bevat, afgelegd. De resultaten laten zien dat NT2-leerders meer fouten gemaakt hebben met infrequente voegwoorden dan met frequente. Hoewel de aantallen fouten met zowel infrequente als frequente voegwoorden nog klein zijn, is de trend al duidelijk te zien: bijzinsvolgorde met frequente voegwoorden lijken makkelijker te verwerven zijn door NT2-leerders dan met infrequente voegwoorden.Show less