Zhang Dali en Zhang Huan, beiden behorend tot de chinese avant garde in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw nemen met hun werk 'Offspring' en '12 square meters'afstand van een eeuwenlange tradtie in...Show moreZhang Dali en Zhang Huan, beiden behorend tot de chinese avant garde in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw nemen met hun werk 'Offspring' en '12 square meters'afstand van een eeuwenlange tradtie in de chinese kunst waarin het lichaam merendeels verhuld aanwezig is. De verbeelding van het lichaam werd sterk beïnvloed door de waarden en normen die voortvloeiden uit het confucianisme, taoïsme en boeddhisme.Het waren deze opvattingen die bepalend waren voor de vraag: wat kan gedacht, gevoeld en gezegd worden in onze Chinese maatschappij. Als na de Culturele Revolutie in 1978 een nieuwe tijd aanbreekt wordt deze vraag door de avant garde anders beantwoord. Kunstenaars nemen de vrijheid om oude taboes te doorbreken, zoals het verbeelden van het naakte lichaam.Met de economische opening naar het westen die in de jaren 80 begon, werd ook de invloed van westerse kunstenaars groter.Het lichaam werd zowel als object en als subject ingezet om een nieuwe identiteit vorm te geven waarin oude tradities omvergeworpen werden, inclusief de moraal en het fatsoen.Tegelijkertijd zien we nog sporen van het verleden terug in de avant garde die bijvoorbeeld herinneren aan de opvattingen binnen het boeddhisme.Show less
Tegenwoordig hebben veel Nederlanders een Boeddhabeeld in huis of tuin staan, of wat zij zien als afbeelding van de Boeddha. Maar wat voor rol speelt boeddhisme nog bij het hebben van een...Show moreTegenwoordig hebben veel Nederlanders een Boeddhabeeld in huis of tuin staan, of wat zij zien als afbeelding van de Boeddha. Maar wat voor rol speelt boeddhisme nog bij het hebben van een boeddhistisch beeld? Is het Boeddhabeeld in deze context nog wel een religieus beeld of enkel een decoratiestuk?Show less