This thesis examines the buying behaviour of Dutch women during the eighteenth century and determines whether a change can be detected in the kinds of works that women bought. The research is based...Show moreThis thesis examines the buying behaviour of Dutch women during the eighteenth century and determines whether a change can be detected in the kinds of works that women bought. The research is based on the female customers that came to Luchtmans, an academic bookshop in Leiden, and thus the main source of this study is the extensive archive that the firm has left behind. At the start of the eighteenth century, a wealthy mother primarily visited the shop to purchase school books for her young children. However, as the century progressed, an increasing number of unmarried women came to buy newspapers and novels, as they had more freedom to pursue their own interests. Although these women were certainly not representative of the general female population in Leiden, an interesting shift presented itself when comparing women from two time periods in the eighteenth century.Show less
In dit werkstuk wordt uit boeken opgebouwde kunst vergeleken met andere vormen van kunst waarbij het materiaal een geschiedenis als een zelfstandig medium heeft. Eerst zal de juiste terminologie...Show moreIn dit werkstuk wordt uit boeken opgebouwde kunst vergeleken met andere vormen van kunst waarbij het materiaal een geschiedenis als een zelfstandig medium heeft. Eerst zal de juiste terminologie worden vastgesteld, daarna worden de onderzoeksobjecten (Wentworths False Ceiling, Lehmanns The Scribe's house en Dettmers Tower 1 (Britannica) vergeleken met collagekunst en daarna met assemblage art en appropriation art, aan de hand van de vraag "hoe verhouden deze vormen van kunst zich tot elkaar en wat leert ons dit over de boekkunst?"Show less