Christa Wolf (1929-2011) publiceerde in de jaren 1960 haar eerste literarische werken. Hoewel ze daarvoor zelf als functionaris binnen de cultuurpolitiek van de DDR actief was, werd ze in deze...Show moreChrista Wolf (1929-2011) publiceerde in de jaren 1960 haar eerste literarische werken. Hoewel ze daarvoor zelf als functionaris binnen de cultuurpolitiek van de DDR actief was, werd ze in deze periode tot een zelfstandig en kritisch auteur, met name na haar roman Nachdenken über Christa T. (1969). Haar eerste roman Moskauer Novelle (1961) was volkomen ‘politiek correct’ en geschreven in de stijl van het socialistisch-realisme. Achteraf wordt vaak besproken hoe Der geteilte Himmel (1963) al veel minder conform de regels van de SED geschreven was. Snelle veranderingen binnen de cultuurpolitiek spelen in deze periode echter een belangrijke rol om te kunnen begrijpen hoe Wolf zich verhield tot de staat en hoe dit haar literatuur beïnvloedde. In deze scriptie wordt de precieze gang van zaken omtrent de cultuurpolitiek van de DDR, Wolfs betrokkenheid met het staatsbestel, de politieke verhouding tussen de DDR en de BRD en haar schrijverschap in de periode 1961-1969 uiteengezet met behulp van archiefmateriaal uit de Akademie der Künste in Berlijn, dagboekmateriaal en correspondentie. Daaruit wordt een duidelijke analyse van Wolfs vroege werk binnen de historische context en beschikbare biografische informatie van Wolf geplaatst.Show less
Wat is toegestaan in de kunst? Moet de kunstenaar totale artistieke vrijheid genieten, of moet zijn werk gecensureerd kunnen worden? Waar is de grens? Aan de hand van een bespreking van de...Show moreWat is toegestaan in de kunst? Moet de kunstenaar totale artistieke vrijheid genieten, of moet zijn werk gecensureerd kunnen worden? Waar is de grens? Aan de hand van een bespreking van de kunstenaars Marco Evaristti, Guillermo Vargas en Katinka Simonse (Tinkebell) worden de verschillende meningen hierover belicht.Show less