Objective To examine the relationship between maternal reflective functioning (RF) and child aggression and whether this relationship is mediated by child’s precursors of Theory of Mind (ToM). The...Show moreObjective To examine the relationship between maternal reflective functioning (RF) and child aggression and whether this relationship is mediated by child’s precursors of Theory of Mind (ToM). The influence of coaching on maternal reflective functioning and child aggression is also examined. Method The sample consisted of 85 mother-infant dyads. Mothers were allocated to a high or low risk group based on maternal characteristics. Half of the high risk mothers were randomly assigned to a coaching group. Maternal reflective functioning was assessed prenatally and when children were 20 months of age by Pregnancy Interview (PI) and Parental Development Interview (PDI). Mothers were asked to aggressive symptoms in their child. Children’s precursors of ToM were measured at 20 months by an imitation task, a visual perspectives task and a discrepant desires task. Results Maternal prenatal reflective functioning was found to be negatively related to child aggressive behaviour. However maternal postnatal self-related RF was positively related to child aggression. In addition, maternal reflective functioning was found to be positively related to one precursor of ToM, but ToM did not mediate the relationship between maternal reflective functioning and child aggression. No effect of coaching on maternal reflective functioning and child aggression was found. Conclusion The present study provides evidence for the relationship between maternal reflective functioning and child aggression at a young age. This emphasizes the importance of well-developed maternal reflective functioning capacities for the behavioural development of children. This relationship could be mediated by child’s ToM, but this should be further researched. Coaching would be a suitable way to enhance maternal reflective functioning capacities, but the effects of coaching should be investigated after mothers received coaching for a longer period of time.Show less
Veel jonge kinderen laten een vorm van agressie zien. Vaak vinden ouders dit onacceptabel en proberen de agressie te stoppen door de kinderen te disciplineren. In deze studie is er gekeken naar de...Show moreVeel jonge kinderen laten een vorm van agressie zien. Vaak vinden ouders dit onacceptabel en proberen de agressie te stoppen door de kinderen te disciplineren. In deze studie is er gekeken naar de relatie tussen de mate van agressie van het kind en de mate van fysiek disciplineren van de ouders, waarbij apart werd gekeken voor vaders en moeders, en jongens en meisjes. Hierbij is er gebruik gemaakt van een longitudinaal design met twee meetmomenten (T1 en T2). De steekproef bestond uit 100 jongens en meisjes (gemiddeld drie jaar op T1 en vier jaar op T2) en hun vader en moeder. Fysieke discipline van ouder werd op T1 geobserveerd tijdens een afblijftaak. De mate van agressie van het kind werd gemeten op T1 en T2 aan de hand van de Child Behavior Checklist (Achenbach & Rescorla, 2000) die zowel vader als moeder invulden. Uit de resultaten is gebleken dat jongens en meisjes evenveel agressie laten zien. Daarnaast is er gebleken dat gender van het kind alleen samenhangt met de fysieke discipline van moeder, waarbij zij jongens vaker fysiek disciplineren dan meisjes. Ten slotte is er gevonden dat enkel de fysieke discipline van vader op T1 een significante voorspeller is voor agressie bij jongens op T2. Jongens lijken gevoeliger voor de fysieke disciplinering van vaders dan meisjes. Daarnaast lijken moeders een meer genderspecifieke opvoeding te laten zien dan vaders.Show less