In deze scriptie wordt onderzocht of de kwaliteit van de thuisomgeving en de kwaliteit op het kinderdagverblijf onafhankelijke voorspellers zijn voor de ontwikkeling van externaliserend...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht of de kwaliteit van de thuisomgeving en de kwaliteit op het kinderdagverblijf onafhankelijke voorspellers zijn voor de ontwikkeling van externaliserend probleemgedrag van kinderen. Ook worden de omgevingen gezamenlijk onderzocht. Verwacht wordt dat kinderen met een lage globale kwaliteit in de thuisomgeving én een lage globale kwaliteit op het kinderdagverblijf (dubbel risico) meer externaliserend probleemgedrag laten zien dan kinderen die in één van de omgevingen een hoge globale kwaliteit hebben (compensatie) en kinderen die in beide omgevingen een hoge globale kwaliteit hebben (dubbel protectie). Kinderen met een leeftijd tussen de 15 en 47 maanden (M= 33.75, SD= 8.38; Jongens: N= 26, Meisjes: N= 17) werden geïncludeerd. Geen van de variabelen in de thuisomgeving blijkt gerelateerd te zijn aan externaliserend probleemgedrag. Op het kinderdagverblijf is alleen globale kwaliteit gerelateerd aan minder externaliserend probleemgedrag bij kinderen. Deze associatie wordt alleen gevonden bij meisjes. De kwaliteit van de thuisomgeving en de kwaliteit van het kinderdagverblijf zijn geen onafhankelijke voorspellers voor externaliserend probleemgedrag. Factoren in de thuisomgeving en het kinderdagverblijf zijn ook gezamenlijk niet geassocieerd met externaliserend probleemgedrag. Er is wel een trend te zien in de verwachte richting bij de steekproef als een geheel en voor meisjes apart. Onderzoek bij een grotere steekproef zal moeten laten zien in hoeverre deze resultaten stand houden.Show less
The present study examined the physical growth, cognitive development and time use of 23 children between 12 and 35 months, residing in a babyhome in Tanzania, East Africa. The outcomes of the...Show moreThe present study examined the physical growth, cognitive development and time use of 23 children between 12 and 35 months, residing in a babyhome in Tanzania, East Africa. The outcomes of the physical assessments of weight, height and head circumference were compared with the growth standards of the World Health Organization. The cognitive performance on the Bayley Scales of Infant Development was compared with the norm scores of the test. Time use was examined by spot observations and had the objective of getting insight on how the children spent their time and how many social interactions they have. Relations between the outcome variables have also been investigated. The results of the study showed that children residing in the Tanzanian babyhome lag behind in physical growth (weight, height and head circumference) and cognitive development. We found that the babies (aged 11.8 – 13.7 months) were on average more delayed in their physical growth compared with the toddlers (aged 15.2 – 34.1 months). Regarding time use we found that for all ages combined, the children spent on average 53.4% of the time they were awake, alone (without any interactions). Babies (63.7%) spent significantly more time alone than toddlers (48.5%). It was also demonstrated that the time children spent alone, was associated with the physical growth. Children who spent more time alone, were more delayed in height.Show less