Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie onderzoek ik literatuuropvattingen van docenten Nederlands op vier christelijke middelbare scholen. Negen docenten van zowel onder- als bovenbouw (vmbo tot vwo) zijn geïnterviewd...Show moreIn deze scriptie onderzoek ik literatuuropvattingen van docenten Nederlands op vier christelijke middelbare scholen. Negen docenten van zowel onder- als bovenbouw (vmbo tot vwo) zijn geïnterviewd over hun literatuuropvattingen en hoe deze opvattingen tot uiting komen in de lessen. Het onderzoek betreft een (gedeeltelijke) replicatie van de studie van Van Koeven (2011) waarbij literatuuropvattingen in het christelijk basisonderwijs centraal stonden. Er is sprake van opvallende verschillen tussen de literatuuropvattingen van docenten Nederlands op open en gesloten christelijke middelbare scholen. Docenten op open scholen blijken in het geheel geen grenzen te stellen aan de boeken die gelezen worden door hun leerlingen. Ieder boek is toegestaan: ook boeken waarin seksuele, gewelddadige, of occulte zaken beschreven worden. Docenten op gesloten christelijke scholen stellen wel grenzen. Bepaalde boeken met controversiële thema’s, zoals seksualiteit worden niet behandeld in de klas of mogen door leerlingen niet gelezen worden voor hun lijst. Net als in het onderzoek van Van Koeven is er op de scholen geen gemeenschappelijke identiteit die bepalend is voor de omgang van docenten met boeken. De door de docenten gebruikte argumentatie om een boek wel of niet te behandelen, bestaat vooral uit intuïtieve denkbeelden en emoties. Deze subjectieve argumentatie was voornamelijk aanwezig bij docenten van de onderbouw. Er ontbreekt bovendien een helder geformuleerde visie op hoe de christelijke identiteit van de school samenhangt met het fictie- en literatuuronderwijs, wat de discussie over controversiële boeken moeilijk maakt. Ik doe enkele aanbevelingen om die discussie in het voortgezet onderwijs te stimuleren en te voorkomen dat (controversiële) boeken ongelezen blijven.Show less