Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In zijn epos De partu Virginis uit 1526 beschrijft Jacopo Sannazaro de geboorte van Christus, maar in de vorm van een klassiek epos, inclusief verwijzingen naar klassieke goden en mythologie. In...Show moreIn zijn epos De partu Virginis uit 1526 beschrijft Jacopo Sannazaro de geboorte van Christus, maar in de vorm van een klassiek epos, inclusief verwijzingen naar klassieke goden en mythologie. In mijn scriptie onderzoek ik hoe hij in zijn werk christelijke en klassieke elementen heeft gecombineerd en zo probeer ik te achterhalen welk doel hij met deze combinatie beoogde. Hiertoe bestudeer ik de intertekstualiteit in De partu Virginis aan de hand van twee casestudy's, namelijk Sannazaro's zelfpresentatie als dichter en zijn beschrijving van Jezus. Daarnaast beschouw ik het werk kort in zijn historische en literaire context. Het blijkt dat Sannazaro de klassieke elementen in zijn werk inzet om zijn christelijke boodschap te ondersteunen: gebruik van de klassieken is toelaatbaar, mits die ondergeschikt blijven aan Christus. Hij zet klassieke teksten zodanig in dat de lezer ze allegorisch gaat begrijpen. Deze manier van schrijven en interpreteren past goed bij de Romeinse humanistische traditie van Sannazaro's tijd, in het bijzonder de ideeën van de humanist Egidio da Viterbo.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
closed access
Sedulius' Carmen Paschale, een epos dat de wonderen van Jezus Christus bezingt, getuigt van een paradoxale houding ten opzichte van de klassieke auteurs. In woord wijst hij ze regelmatig fel af om...Show moreSedulius' Carmen Paschale, een epos dat de wonderen van Jezus Christus bezingt, getuigt van een paradoxale houding ten opzichte van de klassieke auteurs. In woord wijst hij ze regelmatig fel af om de leugens die ze propageren, maar in de praktijk staan Sedulius' verzen bol van reminiscenties aan klassieke werken. Deze paradoxale houding wordt in deze scriptie uitgewerkt en vergeleken met die van andere christelijke auteurs uit de vierde en vijfde eeuw, waaruit het sterke vermoeden rijst dat Sedulius' epos geïnspireerd is door het werk van Hiëronymus, die in zijn werk eenzelfde dubbelzinnige houding ten opzichte van de klassieken tentoonspreidt.Show less