In dit onderzoek wordt met behulp van begrippen als political culture, national identity en via een sociaal-psychologische invalshoek verklaard waarom de discussie over evolutie en creationisme in...Show moreIn dit onderzoek wordt met behulp van begrippen als political culture, national identity en via een sociaal-psychologische invalshoek verklaard waarom de discussie over evolutie en creationisme in het Amerikaanse onderwijs verregaande vormen aannam tussen 1960 en 1980. Het onderzoek is opgedeeld in drie verschillende lagen. In het eerste deel wordt de wetenschappelijke discussie uitgewerkt. De vraag is hoe en of (national) identity zich op wetenschappelijk niveau manifesteert, zoals dat duidelijk bij religieuze of nationalistische identities gebeurt.In het tweede deel wordt de vraag beantwoord welke rol political culture speelt in de controverse omtrent evolutie in het onderwijs. De zwaartepunten in deze analyse liggen in de jaren zestig en de jaren tachtig van de twintigste eeuw. Tot slot wordt in het derde en laatste deel de vraag beantwoord wie er nu eigenlijk beslist wat er op Amerikaanse scholen onderwezen wordt en hoe de controverse er in de praktijk uit ziet.Show less