Dit onderzoek richt zich op Nederlandse uitvoeringsorganisaties en de wijze waarop horizontale verantwoording in de vorm van cliëntenraden invloed heeft op het beleid dat gevoerd wordt....Show moreDit onderzoek richt zich op Nederlandse uitvoeringsorganisaties en de wijze waarop horizontale verantwoording in de vorm van cliëntenraden invloed heeft op het beleid dat gevoerd wordt. Uitvoeringsorganisaties hebben na verschillende misstanden in de afgelopen jaren meer maatschappelijke aandacht gekregen. Voor velen is de toeslagenaffaire een bekend voorbeeld van dit beleidsfalen bij de uitvoeringorganisaties. Verschillende onderzoeken hebben in recente jaren getracht om de onderliggende redenen en oorzaken van beleidsfalen bij deze organisaties in kaart te brengen. Een veel voorkomend inzicht uit deze onderzoeken is dat signalen van misstanden te laat of niet adequaat aandacht krijgen van de uitvoeringsorganisatie, waardoor de problemen zich structureel opstapelen. Horizontale verantwoording kan mogelijk als een van de oplossingen dienen die de dienstverlening zal verbeteren. Horizontale verantwoording is een vorm van publieke verantwoording waar de ambtelijke organisatie zich niet in de hiërarchische structuur naar de minister verantwoordt, maar in een nevenschikkende wijze naar onder andere stakeholders, partnerdiensten en afnemers van dienstverlening. Specifiek zal er in dit onderzoek gekeken worden naar de rol van cliëntenraden, deze vallen onder de afnemers van dienstverlening. Aan de hand van een vergelijkende case study bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) waarbij diens jaarverslagen geanalyseerd worden aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse tracht dit onderzoek inzicht te bieden in de rol die cliëntenraden bieden in het beleidsleren van de organisatie. Het onderzoek concludeert dat horizontale verantwoording in de geselecteerde cases invloed had op beleidsleren. Deze invloed resulteerde voornamelijk in beperkte veranderingen in het beleid van de organisatie waarbij het gaat om incrementele bijstellingen van bestaande beleidsinstrumenten. Een opvallende bevinding is dat een substantieel deel van de waarnemingen aangaf dat de cliëntenraden ook invloed hadden op de strategie en visie van de organisatie. De belangrijkste praktische aanbeveling is om de cliëntenraad beter te ondersteunen bij het uitvoeren van hun taak om de kloof van inhoudelijke kennis en analytische vaardigheid tussen cliëntenraad en ambtelijke organisatie te overbruggen.Show less