De cognitieve vaardigheden van het kind hangen samen met een goed verloop van alle andere ontwikkelingsgebieden. Verondersteld wordt dat het moederlijk reflecteren (RF) en het sensitieve...Show moreDe cognitieve vaardigheden van het kind hangen samen met een goed verloop van alle andere ontwikkelingsgebieden. Verondersteld wordt dat het moederlijk reflecteren (RF) en het sensitieve opvoedgedrag positief van invloed zijn op deze cognitieve ontwikkeling. Deze studie onderzoekt dit bij 82 moeders in de leeftijd van 18-28 jaar (M = 24.70, SD = 2.40) met hun eerstgeboren twintig maanden oude baby (50% jongens). Aan de hand van het Parent Development Interview en observaties tijdens de Free Play zijn respectievelijk het moederlijk RF en sensitiviteit gemeten. Voorlopers van de cognitieve ontwikkeling bij het kind zijn gemeten middels een werkgeheugen en inhibitie taak. RF en de mate van sensitiviteit in het opvoedgedrag bleken geen invloed te hebben op de voorlopers van de cognitieve ontwikkeling. Het moederlijk RF bleek wel samen te hangen met sensitieve opvoedgedrag. Hoe meer RF moeder vertoont, hoe meer zij sensitief gedrag in de opvoeding laat zien. Vervolgonderzoek is nodig om het verband tussen het RF en opvoedgedrag van de moeder op de cognitieve ontwikkeling te onderzoeken.Show less