Is the term ‘hallucination’ as it is used within the context of generative AI merely a metaphor? An investigation how hallucinations arise in the human perceptual system and in modern generative AI
Dit onderzoek gaat over betrokkenheid van leerlingen op basisschool Paschalis. Hier presteren leerlingen op cognitief gebied bovengemiddeld. Leerkrachten willen graag dat de cognitief sterkste...Show moreDit onderzoek gaat over betrokkenheid van leerlingen op basisschool Paschalis. Hier presteren leerlingen op cognitief gebied bovengemiddeld. Leerkrachten willen graag dat de cognitief sterkste leerlingen ook betrokken zijn, en zochten naar tools om de betrokkenheid te vergroten. Het doel van dit onderzoek was om de betrokkenheid van bovenbouwleerlingen op de Paschalis te peilen en om handvatten toe te reiken om de betrokkenheid te vergroten. Dit is onderzocht middels de volgende onderzoeksvraag: Hoe ervaren bovenbouwleerlingen op de Paschalis hun betrokkenheid tijdens de lessen waarbij expliciete directe instructie wordt gegeven? Komt dit overeen met hoe hun leerkrachten dit ervaren en hoe kunnen zij de betrokkenheid van hun leerlingen vergroten? Bovenbouwleerlingen en -leerkrachten vulden een vragenlijst in. De vragenlijsten bestonden uit gesloten en open vragen. De gesloten vragen hadden betrekking op de vormen van betrokkenheid, en de open vragen op de huidige situatie en hoe betrokkenheid vergroot kan worden. De algemene betrokkenheid van leerlingen op de Paschalis is relatief hoog. De vier vormen van betrokkenheid verschillen significant van elkaar, waarbij agentic engagement als het laagst wordt ervaren. Leerlingen en leerkrachten lieten hierbij een soortgelijke verdeling zien. Er is onderzocht of het vaardigheidsniveau van leerlingen invloed had op de betrokkenheid, wat voor zowel taal als rekenen niet significant bleek te zijn. In de open vragen van de vragenlijst zijn er suggesties gegeven om de betrokkenheid te vergroten, waarbij spelletjes en actieve werkvormen genoemd werden. Om betrokkenheid te vergroten kan er ingespeeld worden op het vergroten van agentic engagement, en op suggesties van de leerlingen.Show less
Research master thesis | Developmental Psychopathology in Education and Child Studies (research) (MSc)
open access
2016-10-29T00:00:00Z
Neurofibromatosis type 1 (NF1) is an autosomal dominant genetic disorder associated with multiple cutaneous, physical and neurological symptoms. The aim of this study was to validate current NF1...Show moreNeurofibromatosis type 1 (NF1) is an autosomal dominant genetic disorder associated with multiple cutaneous, physical and neurological symptoms. The aim of this study was to validate current NF1 severity scales using PCA, and relating the NF1 severity scale and components to cognitive and behavioural outcomes. Participants were 18 children diagnosed with NF1 aged 8 to 16 years. The PCA showed that NF1 symptoms could be divided into neurological and appearance symptoms. The presence of more neurological symptoms was associated with a lower score on the task Comprehension. More symptoms in the appearance were associated with less assertiveness. A higher total number of NF1 symptoms was negatively related to the scale meta-cognition of the BRIEF, indicating poorer executive functioning in daily life for children with more NF1 symptoms. Also, elevated autistic traits were observed using the SRS, and poorer emotion recognition as measured with the ANT. Together, these results might indicate that children with NF1 share a neuropsychological profile commonly seen in children with ASD, which might be related to neurological symptoms.Show less