This thesis aims to discuss the applicability of metaphysical models concerning personhood. I use Geach’s treatment of identity statements to show that the predicates we use to describe personhood,...Show moreThis thesis aims to discuss the applicability of metaphysical models concerning personhood. I use Geach’s treatment of identity statements to show that the predicates we use to describe personhood, or in Derek Parfit’s case R-relatedness, are applicable rather than necessarily true of the world. I will conclude that metaphysical theses about personhood have to be true for us, if we are to act as if they were explanatory, such that we can say we believe in them. If the truth-aptness of metaphysical models is to be verified in terms of how we act in the world, then given the attachment I personally have towards entities I call persons, which I show by acting in specific related ways, I cannot give up the explanatory force persons have for me, even if Parfit’s reductionism may be propositionally convincing. This is exemplified in Tang Junyi’s treatment of human nature as a context-dependent disposition.Show less
Zhang Dali en Zhang Huan, beiden behorend tot de chinese avant garde in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw nemen met hun werk 'Offspring' en '12 square meters'afstand van een eeuwenlange tradtie in...Show moreZhang Dali en Zhang Huan, beiden behorend tot de chinese avant garde in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw nemen met hun werk 'Offspring' en '12 square meters'afstand van een eeuwenlange tradtie in de chinese kunst waarin het lichaam merendeels verhuld aanwezig is. De verbeelding van het lichaam werd sterk beïnvloed door de waarden en normen die voortvloeiden uit het confucianisme, taoïsme en boeddhisme.Het waren deze opvattingen die bepalend waren voor de vraag: wat kan gedacht, gevoeld en gezegd worden in onze Chinese maatschappij. Als na de Culturele Revolutie in 1978 een nieuwe tijd aanbreekt wordt deze vraag door de avant garde anders beantwoord. Kunstenaars nemen de vrijheid om oude taboes te doorbreken, zoals het verbeelden van het naakte lichaam.Met de economische opening naar het westen die in de jaren 80 begon, werd ook de invloed van westerse kunstenaars groter.Het lichaam werd zowel als object en als subject ingezet om een nieuwe identiteit vorm te geven waarin oude tradities omvergeworpen werden, inclusief de moraal en het fatsoen.Tegelijkertijd zien we nog sporen van het verleden terug in de avant garde die bijvoorbeeld herinneren aan de opvattingen binnen het boeddhisme.Show less
This thesis contains an analysis of the concept 'li', often translated as 'rites', within the received text of the Confucian "Analects". It discusses several meanings which li takes on in the text:...Show moreThis thesis contains an analysis of the concept 'li', often translated as 'rites', within the received text of the Confucian "Analects". It discusses several meanings which li takes on in the text: li as rituals from earlier times; li as ritual propriety, an accompaniment of 'ren' [humaneness]; and li as order in one’s daily life. Thereafter, it discusses the possible value of these meanings of li in battling stress in the modern time, using some literature from the field of psychology.Show less