Deze scriptie is een analyse van de Leidse winkelcultuur tussen 1850 en 1900 aan de hand van één winkelstraat: de Nieuwe Rijn. Verschillende visuele uitingen van de winkelcultuur komen aan bod;...Show moreDeze scriptie is een analyse van de Leidse winkelcultuur tussen 1850 en 1900 aan de hand van één winkelstraat: de Nieuwe Rijn. Verschillende visuele uitingen van de winkelcultuur komen aan bod; krantenadvertenties van winkeliers in de Leidsche Courant en het Leidsch Dagblad, winkeletalages als modieus venster voor de te koop aangeboden goederen en de positionering en diversiteit van winkels op de Nieuwe Rijn in vijftig jaar. Deze verschillende uitingen worden onderzocht om de hoofdvraag 'Hoe ontwikkelde de Leidse winkelcultuur zich in de tweede helft van de negentiende eeuw?' te beantwoorden.Show less
Hoewel academici met name de huidige Chinese consumptiemaatschappij vanuit een Foucaultiaanse invalshoek, is het ook mogelijk om dit te doen vanuit een Gramsciaanse invalshoek. In deze scriptie...Show moreHoewel academici met name de huidige Chinese consumptiemaatschappij vanuit een Foucaultiaanse invalshoek, is het ook mogelijk om dit te doen vanuit een Gramsciaanse invalshoek. In deze scriptie betoog ik waarom dit laatste zinvol is.Show less
Het doel van dit onderzoek is het blootleggen van de achterliggende gedachten van het makeoverprogramma Hotter than my Daughter. Met behulp van een discoursanalyse worden de Britse variant van het...Show moreHet doel van dit onderzoek is het blootleggen van de achterliggende gedachten van het makeoverprogramma Hotter than my Daughter. Met behulp van een discoursanalyse worden de Britse variant van het programma en de Nederlandse versie met elkaar vergeleken. Het programma stelt impliciet een aantal regels op dat zou leiden tot een gelukkig en succesvol bestaan. De nadruk ligt hierbij met name op het verbeteren van het uiterlijk en hiermee het verbeteren van jezelf. Essentieel daarbij is meer consumeren en het volgen van trends. De deelnemers worden op hun ‘fouten’ gewezen door een jury en vervolgens door experts onder handen genomen. Uitvergroot wordt het verschil van voor de make-over en erna: van ontspoorde moeder tot succesvolle dame.Show less