Een cultuurhistorische analyse van Nederlandse diplomaten in de twintigste eeuw, waarbij in de eerste plaats op basis van diplomatieke memoires een beeld geschetst wordt van de grote veranderingen...Show moreEen cultuurhistorische analyse van Nederlandse diplomaten in de twintigste eeuw, waarbij in de eerste plaats op basis van diplomatieke memoires een beeld geschetst wordt van de grote veranderingen in de habitus en persona van de de diplomaat en de diplomatieke cultuur in Nederland tussen 1900-2000. Tegen de achtergrond van een democratiserende maatschappij bleef het corps diplomatique lange tijd een bastion van adel en patriciaat, waarbij een belangrijke brugfunctie was weggelegd voor corporale studentenverenigingen. Na de Tweede Wereldoorlog begint een decennialange transformatie, waarbij het aristocratische karakter van de diplomatie geleidelijk aan plaatsmaakt voor een meer bureaucratische bedrijfscultuur.Show less
Op 11 april 2019 publiceerde de Raad voor Cultuur haar advies ‘’Cultuur dichterbij, dicht bij cultuur’’. Het rapport adviseert over het culturele stelsel in de periode 2021 tot en met 2024 en wil...Show moreOp 11 april 2019 publiceerde de Raad voor Cultuur haar advies ‘’Cultuur dichterbij, dicht bij cultuur’’. Het rapport adviseert over het culturele stelsel in de periode 2021 tot en met 2024 en wil zorgdragen voor de toegankelijkheid van cultuur voor zoveel mogelijk mensen in de samenleving (Raad voor Cultuur, 2019). De Raad stelt dat cultuur als het ware zuurstof is voor de samenleving. Zij werkt als een verbindende factor die ons kan raken, veranderen en verwonderen (Raad voor Cultuur, 2019). Al in de verkenning ‘Toekomst Cultuurbeleid’ in 2017 stelt de Raad dat als het Rijk, provincies en gemeenten gezamenlijk cultuurbeleid voeren met de doelstellingen die de Raad voor Cultuur heeft geformuleerd, er in steden volwaardige culturele infrastructuren en ecosystemen ontstaan (Raad voor Cultuur, 2017). In de grote steden Rotterdam en Amsterdam is de samenstelling van de bevolking bijzonder divers te noemen en is er aandacht en focus nodig voor die diversiteit (Parool, 2019). De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur benoemt in haar advies ‘De stad is meervoud’ in 2018 dat in Rotterdam een groeiende kloof aanwezig is tussen de gesubsidieerde culturele sector en het informele veld, wat van nature cultureel meer divers en inclusiever is. Ook in Amsterdam benoemt de Amsterdamse Kunstraad in het advies ‘’De Volgende Stap’’ in 2019 over inclusiviteit een soortgelijk probleem. De afstand tussen gesubsidieerd cultuuraanbod en de Amsterdamse bevolking is te groot (Amsterdamse Kunstraad, 2019). Beide steden onderstrepen het belang van cultuuraanbod op lokaal niveau wat dicht bij hun bevolking staat, zeker als die bevolking in grote mate aan het veranderen is (Gemeente Amsterdam, 2019, Gemeente Rotterdam, 2019). De volgende onderzoeksvraag is hierbij centraal komen te staan: Hoe maken de steden Rotterdam en Amsterdam met gemeentelijk cultuurbeleid inclusief gesubsidieerd cultuuraanbod voor hun inwoners mogelijk en hoe zijn de verschillen tussen beide steden te verklaren?” Met dit onderzoek, van een kwalitatief en exploratief karakter is onderzocht hoe gemeentelijk cultuurbeleid in deze twee grote steden kan bijdragen aan een inclusief gesubsidieerd cultuuraanbod voor hun inwoners.Show less
Het globaliseringsproces heeft invloed op de ontwikkelingen die China nu doormaakt, en brengt een influx aan onder andere westerse cultuur. Buitenlandse bedrijven die in China gevestigd zijn...Show moreHet globaliseringsproces heeft invloed op de ontwikkelingen die China nu doormaakt, en brengt een influx aan onder andere westerse cultuur. Buitenlandse bedrijven die in China gevestigd zijn verspreiden mede via tv-reclames hun eigen culturele waarden. Maar omdat zij zich aanpassen aan de Chinese markt is er ook sprake van een wisselwerking. De buitenlandse fastfoodketens brengen nieuwe soorten eet-ervaringen met zich mee, en nemen Chinese lokale producten op in hun menu. Zo worden Chinese en buitenlandse culturele waarden wisselend en in combinatie gebruikt. Dit is vooral te zien in fastfoodreclames, die nu overal op tv en internet te vinden zijn.Show less
In deze scriptie wordt toegelicht wat voor rol westerse feestdagen, met name Kerstmis en Valentijnsdag, spelen in de Chinese stedelijke samenleving. Er wordt beschreven hoe het vieren van de...Show moreIn deze scriptie wordt toegelicht wat voor rol westerse feestdagen, met name Kerstmis en Valentijnsdag, spelen in de Chinese stedelijke samenleving. Er wordt beschreven hoe het vieren van de feestdagen en de houding van de Chinese bevolking tegenover hen verschillen met het westen, en de westerse feestdagen worden geplaatst tegenover Chinese tradities. Ik beargumenteer dat er drie hoofdmotivaties te noemen zijn voor het vieren van westerse feestdagen in China: westerse feestdagen worden gevierd voor commerciële doeleinden; ze zorgen voor gezelligheid en rust; en ze creëren een ruimte om gevoelens directer te uiten, die de Chinese traditionele cultuur mist. De westerse feestdagen zullen in de toekomst een blijvende invloed hebben op de Chinese cultuur. Het wederzijdse beïnvloeden van culturen is een natuurlijk bijproduct van globalisatie en kan dus niet vermeden worden.Show less
In maart 1959 is de Dalai Lama over de grens naar India gevlucht. Sindsdien hebben vele Tibetanen zijn voorbeeld gevolgd. Samen vormen zij de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap, die zichzelf...Show moreIn maart 1959 is de Dalai Lama over de grens naar India gevlucht. Sindsdien hebben vele Tibetanen zijn voorbeeld gevolgd. Samen vormen zij de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap, die zichzelf als doel heeft gesteld de traditionele Tibetaanse cultuur te behouden, zodat deze niet verloren gaat voor het geval ze later hun eigen land weer terug krijgen. In deze scriptie bespreek ik op welke manieren de Tibetaanse vluchtelingen hun cultuur proberen te behouden en of het eigenlijk wel mogelijk is om een cultuur te behouden. Ik besteed speciale aandacht aan het behoud van de Tibetaanse muziek.Show less
Bachelor thesis | South and Southeast Asian Studies (BA)
closed access
In my thesis I will look at two areas in Indonesia which are popular tourism destinations for both Indonesian and foreign tourists and which have experienced and still experience a considerable...Show moreIn my thesis I will look at two areas in Indonesia which are popular tourism destinations for both Indonesian and foreign tourists and which have experienced and still experience a considerable amount of tourist influx. Tana Toraja and Bali are both areas to which tourists are attracted because of the culture they can find there, including for example rituals, architecture and art performances. The tourists visit these places to see and experience something that is different from their daily lives, to break through the daily grind and experience something new. This is in accordance with the definition Valene Smith gives of a tourist: "a temporarily leisured person who voluntarily visits a place away from home for the purpose of experiencing a change" (1977: 2). The tourists, or guests, visit a place of which its inhabitants can be called the host community and of course there takes interaction place between these two groups of people. Tourism is a powerful medium affecting culture change and I want to examine in how far tourism affects culture in these two areas. Tourism growth in Tana Toraja and Bali started in the 1970s, during Suharto's Orde Baru, and these areas were explicitly named in the First and Second Five Year Plan and encouraged for tourism development. In the years after this the tourist influx in both areas grew exponentially, especially in the 1980s and 1990s, but it decreased in the years from 1997 because of political instability in Indonesia, and of course the Bali bombings in 2002 can't be ignored. So my time-frame will be from the 1970s until now, with the exception of some background information from before that time. In the case of Bali, when looking at tourism and cultural change, it is important to realize what this 'Balinese culture' actually is. Because in earlier times, Balinese culture has been influenced and inspired significantly by Western art and artists (and the other way around), like Walter Spies, and the kind of art that came about then still exists in the Bali of today. Culture is not something static, it is always subject to change and thus ever changing. So I will not discuss one 'kind of culture' in Tana Toraja and Bali respectively, but look at the process of culture change over time. Culture change doesn't always have to be because of outside influences, like tourism, but it can also happen from the inside. From what I've read until now, this is an important point concerning Tana Toraja. My thesis will not just be a one-way analysis of the positive and negative influences of tourism on these areas, but it will also be about how the hosts react and adjust themselves and their culture to the growing tourism in their homeland. There are different effects of tourism on the host community concerning religion, commercialization, the staging of culture, culture becoming art, cultural revivalism, self-image and pride, and I want to examine whether these things are taking place in Bali and Tana Toraja and if Bali responds differently to tourism then Tana Toraja and if so, why this could be. I already found that in Tana Toraja, as a result of nascent tourism, the ancestral religion or Aluk To Dolo has actually been granted legitimacy by the Ministry of Religion, which is interesting. I expect something similar happens in Bali to Hinduism. This is of course already a religion recognized by the Indonesian government, but as with Aluk To Dolo I believe it has gained a lot more political (on the national level) and outside interest and 'prestige' because of tourism. Besides that, the growth of commercial tours to Tana Toraja has supported a renewed interest in local ritual and artistic tradition, as is also true in Bali. Commercialization of religious rites in both areas is almost inevitable and I will further examine in what ways this is taking place. I will include the political context where necessary and the process of modernization and globalization also plays an important role. My expectation is that the effects of tourism in Tana Toraja in most cases parallel those in Bali, although in Bali on a bigger scale than in Tana Toraja, considering the amount of tourists visiting Bali every year. This may have the consequence that the process of culture change in Bali takes place more swiftly, and more gradually in Tana Toraja.Show less
Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
closed access
In deze thesis bespreek ik culturele aspecten van kindermishandeling en de vraag of een universele definitie van kindermishandeling mogelijk is. Middels twee case studies over Turkse gezinnen in...Show moreIn deze thesis bespreek ik culturele aspecten van kindermishandeling en de vraag of een universele definitie van kindermishandeling mogelijk is. Middels twee case studies over Turkse gezinnen in Turkije en Turks-Nederlandse gezinnen in Nederland worden verschillen en overeenkomsten besproken in gedrag en opvattingen ten aanzien van kindermishandeling. Uit de case studies blijkt dat in Turkse gezinnen in Turkije het fysiek straffen van kinderen meer geaccepteerd wordt dan in Turkse gezinnen in Nederland. Daarnaast lijkt het ook zo te zijn dat tweede generatie Turks-Nederlandse ouders een opvoedingsstijl hanteren die dichter ligt bij de gangbare opvoedingsstijl die in Nederland wordt aangenomen. Dit leidt tot het inzicht dat gedrag en opvattingen ten aanzien van kindermishandeling onderhevig zijn aan verandering op het moment dat er sprake is van een assimilatie- of integratieproces. Deze veranderlijkheid in percepties op wat kindermishandeling is, maakt dat het onmogelijk is om een universele definitie van kindermishandeling op te stellen.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Dit onderzoek geeft een antropologische duiding van eerwraak onder Turken in Turkije en Nederland. In Turkije staan ongelijke genderrollen en een patriarchale samenleving centraal als het gaat om...Show moreDit onderzoek geeft een antropologische duiding van eerwraak onder Turken in Turkije en Nederland. In Turkije staan ongelijke genderrollen en een patriarchale samenleving centraal als het gaat om eerwraak. In Nederland speelt de migratiecontext een rol in hoe eerwraak vandaag de dag in Nederland geduid wordt. Onder andere door deze context wordt eerwraak in het publieke debat geplaatst, namelijk of eerwraak een religieuze of culturele traditie is. Doordat de hele context van eerwraak geanalyseerd wordt (zowel in Turkije als in Nederland), kan eerwraak onder Turken in haar geheel begrepen worden.Show less