Door middel van een sociaalwetenschappelijk interpretatiekader wordt er gekeken naar de beeldvorming over de 'ander' in de Historiën (430-413 v.Chr) van Herodotus en in de Persika en de Indika (398...Show moreDoor middel van een sociaalwetenschappelijk interpretatiekader wordt er gekeken naar de beeldvorming over de 'ander' in de Historiën (430-413 v.Chr) van Herodotus en in de Persika en de Indika (398/397 v.Chr.) van Ktesias van Knidus. Centraal staat de vraag hoe deze beeldvorming over de 'ander' de Griekse identiteitsvorming in de vierde en vijfde eeuw v.Chr. kon beïnvloeden en tonen. Waarom wordt de 'ander' op een bepaalde manier gepresenteerd en wat betekent dit voor de Griekse identiteitsvorming? De 'ander' die onderzocht zal worden omvat de Perzen, de Egyptenaren en de Indiërs. Herodotus en Ktesias schrijven beiden over de Perzen en zij zijn duidelijk de belangrijkste ‘ander’. Onderzoek naar de beeldvorming over de Egyptenaren (waar alleen Herodotus uitgebreid over schreef) en over de Indiërs (waar alleen Ktesias uitgebreid over schreef) dient als vergelijkingsmateriaal: verschilt de beeldvorming over de laatste twee volkeren erg van die over de Perzen, met wie de Grieken lange tijd in oorlog waren? Het middels grondig literatuuronderzoek verkregen sociaalwetenschappelijk interpretatiekader, dat veel informatie verschaft over culturele identiteitsvorming, levert een categorisering op waarbinnen de antieke bronnen worden geanalyseerd.Show less