De voorbereidende rekenvaardigheid vormt een belangrijke basis voor het formele rekenen in groep 3, maar is niet altijd even goed ontwikkeld. In het huidige onderzoek wordt een bordspelinterventie...Show moreDe voorbereidende rekenvaardigheid vormt een belangrijke basis voor het formele rekenen in groep 3, maar is niet altijd even goed ontwikkeld. In het huidige onderzoek wordt een bordspelinterventie voor kleuters uit gezinnen met een lagere sociaal economische status ingezet om vier deelvaardigheden van de voorbereidende rekenvaardigheid te verbeteren: het cijferidentificatievermogen, het getalgrootte vergelijkingsvermogen, de optelvaardigheid en het inzicht in de getallenlijn. De vraag is of de verandering die de bordspelinterventie teweeg kan brengen in deze deelvaardigheden afhankelijk is de hoogte van de startscore. Om dit te toetsen, zijn risicokleuters uit groep 2 random toegewezen aan een bordspelconditie. In groepjes van drie speelde de helft van het aantal risicokleuters in vier sessies een getallenbordspel en de andere helft een kleurenbordspel. Tijdens de voor- en natest werden de deelvaardigheden individueel gemeten met een cijferidentificatietaak, een getalgrootte vergelijkingstaak, een bussomtaak en een getallenlijnschattingstaak. Hierna werd met verschilscores de vooruitgang bepaald. Na enkelvoudige regressieanalyses bleek dat de veranderingen in de deelvaardigheden niet afhankelijk zijn van de bordspelconditie (p > .05, 1- β < .10). Wel was de hoogte van de startscore van de optelvaardigheid (f 2 = .21) en het inzicht in de getallenlijn (f 2 = .76) een significante voorspeller voor een positieve verandering in deze deelvaardigheden. Hierbij werd de verandering kleiner naarmate de startscore toenam. De resultaten geven kennis over het belang van het beginniveau van de voorbereidende rekenvaardigheid voor een verandering in het niveau en kennis over een natuurlijk leereffect. Deze kennis kan worden meegenomen in het ontwikkelen of verbeteren van interventies.Show less