Er blijkt in Nederland sprake te zijn van een tekort aan vertegenwoordiging van perifere regio’s in de nationale politiek. In deze scriptie wordt weergegeven welke tekortkomingen de nationale...Show moreEr blijkt in Nederland sprake te zijn van een tekort aan vertegenwoordiging van perifere regio’s in de nationale politiek. In deze scriptie wordt weergegeven welke tekortkomingen de nationale Nederlandse politiek kent met betrekking tot regionale vertegenwoordiging en op welke manieren deze kunnen worden opgelost. Hierbij is ter inspiratie gekeken naar de Scandinavische landen. Deze kennen unicamerale parlementaire stelsels met regionale vertegenwoordiging. Het blijkt dat op basis van deze systemen een stelselwijziging voor het Nederlandse parlementaire bestel voorgeschreven kan worden.Show less
Een hoge mate van politieke participatie draagt bij aan een stabiele democratie. Om deze reden zouden overheden moeten inzetten op verhoging van de politieke participatie. Uit eerder gedane studies...Show moreEen hoge mate van politieke participatie draagt bij aan een stabiele democratie. Om deze reden zouden overheden moeten inzetten op verhoging van de politieke participatie. Uit eerder gedane studies weten we dat dit onder andere kan door het verhogen van de leerplichtige leeftijd. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken of dit effect in de 21e eeuw nog steeds geldt. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre hebben veranderingen in leerplichtwetgeving effect op de politieke participatie in Nederland? Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er meerdere regressies uitgevoerd. Ten eerste wordt de relatie tussen het aantal jaren onderwijs en politieke participatie in Europa in beeld gebracht. Daarnaast wordt er gekeken naar het effect van een leerplichtwijziging uit 2007 in Nederland op de politieke participatie. Met behulp van deze beleidswijziging is een quasi-experiment opgezet, waarin door middel van verschillende indicatoren voor politieke participatie kan worden gekeken naar het algehele begrip. Aan de hand van de uitgevoerde regressies kan geconcludeerd worden dat een toename van het aantal jaren onderwijs ervoor zorgt dat men in Europa meer politiek participeert. Daarnaast zorgt de verhoging van de leerplichtige leeftijd in Nederland ervoor dat de mate van politieke participatie in dit land toeneemt. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit voor andere Europese landen ook geldt. Op basis hiervan wordt aanbevolen dat Europese landen met een relatief lage leerplichtige leeftijd deze zouden moeten verhogen om een hogere mate van politieke participatie te bewerkstelligen. Eventueel vervolgonderzoek zou een soortgelijk onderzoek kunnen zijn met meerdere landen en een grotere database.Show less
Nepnieuws vormt een groeiend probleem. Op het internet en via social media worden nepnieuwsberichten op grote schaal en met enorme snelheid verspreid. Zulke berichten leiden ertoe dat burgers...Show moreNepnieuws vormt een groeiend probleem. Op het internet en via social media worden nepnieuwsberichten op grote schaal en met enorme snelheid verspreid. Zulke berichten leiden ertoe dat burgers verkeerd worden geïnformeerd. Het huidige tijdperk wordt ook wel aangeduid met de term ‘post-waarheid’, om te benadrukken dat gevoelens prevaleren boven feiten. Nepnieuws speelt veelal in op gevoelens; of de achterliggende beweegreden nu politiek of financieel is, het mechanisme van nepnieuws is vaak hetzelfde: een zo groot mogelijk bereik bewerkstelligen. Nepnieuws leidt ertoe dat publiek en ook volksvertegenwoordigers slechter geïnformeerd zijn. Wanneer nepnieuws, dat op gevoelens inspeelt en feiten verdraait of volledig ontkent, op grote schaal invloed heeft, gaat de kwaliteit van het publieke debat achteruit, terwijl een kwalitatief hoogwaardig publiek debat onontbeerlijk is voor een goed functionerende democratie. De democratie komt door de verspreiding van nepnieuws daarom uiteindelijk zelf in gevaar. Factchecken is een belangrijke methode om nepnieuws tegenwicht te bieden en het publiek beter te informeren. De stelling die in deze scriptie wordt ingenomen, is dat factchecken van groot belang is om de democratie te beschermen in een post-waarheidtijdperk, waarin nepnieuws alomtegenwoordig is. Het publieke debat kan niet zonder feiten en een correct geïnformeerd publiek.Show less
De scriptie onderzoekt de grenzen van toelaatbare overheidsvoorlichting in naoorlogs Nederland gedurende de periode 1945-1956. Overheidspropaganda stond na de bezetting in een kwade reuk....Show moreDe scriptie onderzoekt de grenzen van toelaatbare overheidsvoorlichting in naoorlogs Nederland gedurende de periode 1945-1956. Overheidspropaganda stond na de bezetting in een kwade reuk. Anderzijds koesterde de overheid grote ambities inzake de opbouw van een betere maatschappij. Een van de middelen daartoe was overheidsvoorlichting. Deze scriptie onderzoekt de spanning tussen het maakbaarheidsideaal en de democratische afkeer van propaganda aan de hand van twee voorlichtingscampagnes: die ter bestrijding van de naoorlogse zwarte handel, en die tegen het communisme.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
Hoe denkt de geschiedschrijver Herodotus over de Atheense democratie? Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar het staatsvormendebat (Hdt. 3.80-84) waarin Perzische edellieden debatteren...Show moreHoe denkt de geschiedschrijver Herodotus over de Atheense democratie? Om deze vraag te beantwoorden heb ik gekeken naar het staatsvormendebat (Hdt. 3.80-84) waarin Perzische edellieden debatteren over wat de beste staatsvorm is: democratie, oligarchie of monarchie. Vervolgens kijk ik in hoeverre deze argumenten worden bevestigd dan wel weerlegd door de gebeurtenissen in de rest van de Historiën, met name de uitweidingen over Athene en Sparta. Hieruit kunnen we concluderen dat Herodotus weliswaar niets ziet in de monarchie (tirannie), maar ook erg sceptisch is over de democratie, omdat deze staatsvorm zeer veel kwalijke kenmerken deelt met de tirannie. Het volk gedraagt zich immers ook vaak als een soort tiran, zoals we zien in Herodotus' beschrijving van de Atheense geschiedenis, waarin de volksvergadering keer op keer slechte (vaak door geldzucht) ingegeven beslissingen neemt, zonder dat het hierover rekenschap hoeft af te leggen. Uiteindelijk doet de precieze staatsvorm er minder toe, meent Herodotus, dan het feit dat er een ordenend principe is, een nomos, zoals Sparta die kent, die de driften van de mensen en de machthebbers intoomt.Show less
De meeste landen in de regio van Latijns-Amerika zijn omstreeks 1980 democratieën geworden (d’Agostino, 2005: 94-99). Theoretici als Diamond beweren dat democratie een goed iets is, doordat de...Show moreDe meeste landen in de regio van Latijns-Amerika zijn omstreeks 1980 democratieën geworden (d’Agostino, 2005: 94-99). Theoretici als Diamond beweren dat democratie een goed iets is, doordat de regering moet luisteren naar het volk om aan de macht te kunnen blijven. Zo worden de wensen van het grootste deel van de bevolking beter gerespecteerd (Diamond, 1999: 3-7). Desalniettemin kost het veel moeite om tot een goed werkende democratie te komen. Ondanks dat er vrije verkiezingen worden gehouden, blijkt er tot aan de eeuwwisseling toch veel te schorten aan de democratieën in Latijns-Amerika (Diamond, 1999: 31-34). Uit cijfers van Freedomhouse blijkt in Centraal-Amerika veelal geen verbetering of zelfs een lichte verslechtering te zijn opgetreden in het functioneren van de democratie . Diamond beweert dat vooruitgang niet goed kan worden bewerkstelligd, doordat de uitvoerende macht te sterk is in deze landen. Deze leiders zouden democratisering tegenhouden voor eigen gewin (Diamond, 1999: 32-35). Wel zijn er organisaties actief in Centraal-Amerika deze jonge democratieën te helpen bij het democratiseringsproces. Deze organisaties leveren hulp in landen die een freedomhouse score lager dan 2.5 hebben . Een ‘freedom’ waardering van 1 is het meest democratisch en een waardering van 7 is het meest dictatoriaal. Alle landen die niet hoger dan 2.5 scoren en dus niet het embleem ‘Free’ krijgen, ontvangen hulp bij de democratisering. Ondanks de geleverde hulp in de landen met lagere ‘Freedom’ waardering, blijkt in vele landen geen vooruitgang te zijn geboekt en in sommige gevallen is zelfs sprake van een achteruitgang in deze waardering . Een van de landen waar de score relatief gelijk is gebleven is Guatemala. In dit paper zal ik Guatemala onderzoeken, omdat dit het grootste land in Centraal-Amerika is en omdat Guatemala samen met Honduras en Nicaragua de laagste ‘Freedom’ waardering van de regio heeft gekregen . Er is dus nog veel ruimte voor verbetering op het gebied van democratisering in dit land. Toch lijkt het land door economische voorspoed een grotere kans te hebben een democratie te blijven.Show less
In deze scriptie zijn twee argumenten voor een democratisch bedrijf ontkracht, namelijk het right for meaningful work argument en parallel case argument. Er is geprobeerd aan te geven welke...Show moreIn deze scriptie zijn twee argumenten voor een democratisch bedrijf ontkracht, namelijk het right for meaningful work argument en parallel case argument. Er is geprobeerd aan te geven welke problemen deze argumenten opleveren. Ook is er geprobeerd een andere rechtvaardiging voor inspraak van werknemers in hun bedrijf te geven.Show less