Verschillende artsen uiten hun zorgen over de gezondheidsadviezen en -aanbevelingen die wellness-influencers geven op sociale media. Deze influencers presenteren zichzelf als deskundigen op het...Show moreVerschillende artsen uiten hun zorgen over de gezondheidsadviezen en -aanbevelingen die wellness-influencers geven op sociale media. Deze influencers presenteren zichzelf als deskundigen op het gebied van gezondheid, waardoor hun volgers ze beschouwen als betrouwbare bronnen van informatie (Baker, 2022). Vaak missen deze influencers echter concreet wetenschappelijk bewijs om hun claims te ondersteunen (Baker, 2022). Ondanks dit gebrek aan een wetenschappelijke basis hechten hun volgers waarde aan hun adviezen (Baker, 2022). Binnen deze context kan het inzetten van deskundigheid gezien worden als een strategische argumentatieve zet waarmee wellness-influencers hun volgers proberen te overtuigen hun adviezen of aanbevelingen op te volgen. Met behulp van de uitgebreide pragma-dialectiek (Van Eemeren, 2010) is onderzocht welke strategieën deze influencers toepassen om deskundigheid te claimen in hun Instagram-posts. Hierbij stond de volgende onderzoeksvraag centraal: Op welke strategische wijze(n) doen wellness-influencers zich deskundig voor bij het geven van gezondheidsadviezen of -aanbevelingen in hun verbale bijdragen in Instagram-posts? Voor dit onderzoek is een corpus samengesteld bestaande uit 40 Instagram-posts van vier Nederlandse wellness-influencers. Deze posts zijn geanalyseerd met een zelf opgesteld analysemodel, gebaseerd op verschillende inzichten (Hoeken, Hornikx & Hustinx, 2012; Aristoteles, 2009; Pilgram, 2015) waarin het concept ‘deskundigheid’ gekoppeld kan worden aan het doen van overtuigingspogingen. Uit de resultaten bleek dat wellness-influencers vier soorten strategieën toepassen om deskundigheid te suggereren: ‘het achterwege laten van bronnen, ‘het vaaghouden van bronnen’, ‘het gebruik van jargon’ en ‘het weerleggen van claims’. Deze strategieën komen los, maar ook in combinatie voor. Alle (combinaties van) strategieën hebben uiteindelijk het doel om de geloofwaardigheid van de influencer en de claims in de Instagram-post te vergroten door een beroep te doen op wetenschappelijkheid. Deze scriptie kan beschouwd worden als een waardevolle bijdrage aan het begrip van de strategieën die wellness-influencers toepassen om deskundig en geloofwaardig over te komen op sociale media. Daarnaast draagt hij bij aan onderzoek naar argumentatie in een nog niet eerder onderzochte context: wellness-influencers op Instagram. De inzichten die hieruit voortvloeien kunnen helpen bij een kritische beoordeling van gezondheidsclaims op sociale media.Show less
We bevinden ons midden in een informatierevolutie waarin we steeds meer leren over de wereld via ons computerscherm in plaats van de papieren krant. Hoewel het internet de toegang tot informatie...Show moreWe bevinden ons midden in een informatierevolutie waarin we steeds meer leren over de wereld via ons computerscherm in plaats van de papieren krant. Hoewel het internet de toegang tot informatie heeft gedemocratiseerd hebben mis- en desinformatie zich kunnen wortelen in de maalstroom aan informatie. Dit legt een grote verantwoordelijkheid bij het publiek om informatie op betrouwbaarheid te beoordelen. Deze replicatiestudie van het onderzoek van Wineburg en McGrew (2017) heeft als doel om diegenen te onderzoeken die ervaring hebben in het evalueren en verifiëren van online informatie om te begrijpen welke strategieën zij gebruiken. Een steekproef is getrokken van twintig personen: tien factcheckers en tien journalistiekstudenten. Deze groepen worden geobserveerd terwijl zij digitale bronnen over sociale en politieke kwesties verifiëren. Onderzocht wordt: welke researchstrategie – vertical reading en/of lateral reading – hanteren Nederlandse factcheckers en journalistiekstudenten om de betrouwbaarheid van webinformatie te beoordelen? Uit het onderzoek blijkt dat journalistiekstudenten en factcheckers een mengvorm van vertical en lateral reading toepassen wanneer zij webinformatie verifiëren. Ze beginnen verticaal en bekijken de kenmerken van een website. Vervolgens verlaten ze de website om in nieuwe tabbladen de betrouwbaarheid van de oorspronkelijke bron te beoordelen. Factcheckers leggen in hun zoektocht de nadruk op lateral reading, waardoor ze in kortere tijd tot meer gegronde conclusies komen dan studenten die vaker vertical reading gebruiken. Desondanks illustreren de bevindingen dat zowel factcheckers als journalistiekstudenten voldoende voorbereid zijn om zich te navigeren in het digitale landschap. Tegelijkertijd wijzen de bevindingen op een behoefte aan intensiever onderwijs in factchecken, wat de digitale competenties van beginnende journalisten kan ondersteunen.Show less
‘Mensen die dít ene ding doen, leven wel tot drie jaar langer!’ zo luidt een van de vele koppen die we vandaag de dag voorbij zien komen op Facebook. Sensationele koppen verleiden ons om te klikken...Show more‘Mensen die dít ene ding doen, leven wel tot drie jaar langer!’ zo luidt een van de vele koppen die we vandaag de dag voorbij zien komen op Facebook. Sensationele koppen verleiden ons om te klikken, maar vinden we ze ook betrouwbaar? Dit onderzoek richt zich op de betrouwbaarheid van Facebookposts die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gekeken of de kop (sensationeel of niet-sensationeel) en de bron (nieuwsmedium of lifestyle medium) invloed hebben op de beoordeling van de betrouwbaarheid door een specifieke doelgroep, namelijk jonge vrouwen tussen de 18-26 jaar. Naast de waargenomen betrouwbaarheid worden ook de deskundigheid, aantrekkelijkheid en attitude gemeten. De onderzoeksvraag luidt: Hoe beoordelen jonge vrouwen de betrouwbaarheid van sensatieberichtgeving op Facebook, dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek? Dit is onderzocht door middel van een online experiment waarbij proefpersonen een nagebootste Facebookpost te zien kregen van RTL Nieuws of Cosmopolitan met sensationele kop of een niet-sensationele kop. Daarna moesten zij vragen beantwoorden waarna de waargenomen betrouwbaarheid, deskundigheid, aantrekkelijkheid en attitude gemeten werd. Uit de resultaten is gebleken dat Facebookposts van een nieuwsmedium met een niet-sensationele kop als meest betrouwbaar worden gezien, en posts van een lifestyle medium met sensationele kop als het minst betrouwbaar. Toch waren de gemiddelde scores in alle condities relatief aan de lage kant, wat wellicht duidt op een sceptische houding tegenover wetenschappelijk nieuws, geschreven door zowel nieuwsmedia als lifestyle media. Of dat zo is, moet uit toekomstig onderzoek blijken.Show less