The Antidienstvervangingsbond (ADVB) fought conscription replacement in the Dutch military from 1875 to 1898. Wealthy conscripts had been able to have their conscription fulfilled by a paid...Show moreThe Antidienstvervangingsbond (ADVB) fought conscription replacement in the Dutch military from 1875 to 1898. Wealthy conscripts had been able to have their conscription fulfilled by a paid substitute, known as a remplaçant. Menno David van Limburg Stirum was the founder and remarkable leader of the ADVB who sought to end this injustice. As a former minister of War who had failed to politically accomplish this, Van Stirum aimed to influence political decision-making by influencing the public opinion. The asssociation, which counted more than 9000 members, was disbanded in 1898, shortly after conscription replacement was abolished by law. This study will analyze whether the ADVB was relatively succesful in achieving its goal by comparing it to other Dutch abolishment movements of the time, called 'Afschaffers', such as the Anti-dagbladzegelverbond or the Maatschappij tot Nut van den Javaan. The comparison between the ADVB and the other 'afschaffers' has been drawn with regards to three different aspects: its methods, its message and the role of the leader. Firstly, the ADVB's methods are very similar to those of the other anti-movements. It is characteristic of the anti-movements that sprouted in the Netherlands from the 1840s and onwards. The message of the ADVB can be divided into three different arguments that they used, categorized as military, moral and social matters. This wide array of problems adressed by the ADVB was somewhat unique, although similarities with other abolishers can certainly be found. However, the aspect that made the ADVB the most unique was its leader. No other Dutch anti-movement had such a profound impression laid upon them as the ADVB had by its founder, Van Limburg Stirum. He was by far the most influential person in the movement, as most of the work, writing and financial support for the ADVB can be attributed to him. Van Stirum also ruled the ADVB with an iron fist. After he died in 1891, the association was only a shadow of its former self. The succes of the ADVB was relatively small, as it did not succeed in quickly reaching its direct goal of abolishment of conscription replacement. Nonetheless, the ADVB was able to effectively spread its message across the Dutch upper class, which was one of its indirect goals. They should therefore be given more credit by historians for the eventual political decision to end conscription replacement.Show less
In 1810 werd Holland ingelijfd bij het Franse Keizerrijk. Door Napoleon werd het Franse dienstplichtstelsel ingevoerd in Holland. Deze bestond uit de conscriptie en in het bijzonder de maritieme...Show moreIn 1810 werd Holland ingelijfd bij het Franse Keizerrijk. Door Napoleon werd het Franse dienstplichtstelsel ingevoerd in Holland. Deze bestond uit de conscriptie en in het bijzonder de maritieme inscriptie voor de marine. Voor de maritieme inscriptie kwamen alle zeelui van 25 tot en met 49 jaar oud in aanmerking. Zij werden via een loting ingedeeld bij de Hollandse eskaders van de Franse keizerlijke marine. De vraag is wat de reactie op deze nieuwe vorm van dienstplicht was onder de Zuid-Hollandse zeelui. Gekeken wordt naar de opgeroepen zeelui en hun acties die direct in verband staan met de maritieme inscriptie.Show less
Militaire dienstplicht is in Nederland niet afgeschaft, maar opgeschort. In tijden van nood kan de staat het dienstplichtstelsel reactiveren en de burgerbevolking oproepen voor militaire...Show moreMilitaire dienstplicht is in Nederland niet afgeschaft, maar opgeschort. In tijden van nood kan de staat het dienstplichtstelsel reactiveren en de burgerbevolking oproepen voor militaire dienstplicht. Zijn wij moreel verplicht om de militaire dienstplicht te vervullen als de staat een beroep op ons doet? Het huidige debat over militaire dienstplicht sluit aan bij het filosofische debat over politieke verplichting. Vanuit een voluntaristische en een non-voluntaristische invalshoek wordt antwoord gegeven op de vraag of wij moreel verplicht zijn om de staat te gehoorzamen. In deze scriptie wordt onderzocht of de twee invalshoeken militaire dienstplicht als politieke verplichting kunnen rechtvaardigen.Show less