In deze scriptie zullen op filosofisch niveau opvattingen over de relatie tussen kunst en (im)moraliteit, of de morele dimensie in kunst, onderzocht worden. Aan de hand daarvan zal bekeken worden...Show moreIn deze scriptie zullen op filosofisch niveau opvattingen over de relatie tussen kunst en (im)moraliteit, of de morele dimensie in kunst, onderzocht worden. Aan de hand daarvan zal bekeken worden hoe verschillende kunstfilosofieën reflecteren op hedendaagse installatiekunst (of fotografie hiervan) waarin mensen of dieren onderdeel zijn van het werk. Een analyse van twee case studies, Helena van de Chileense kunstenaar Marco Evaristti uit 2000 en Guillermo Vargas Jimenez’s Exposición N° 1 (2007), zal verschillende problemen aan het licht brengen in de discussie over wat de grenzen van hedendaagse kunst zijn en waarom en hoe zij bepaalde morele vragen oproepen met hun installaties. Daarbij zal het controversiële werk van de Nederlandse kunstenaar Jonas Staal worden gebruikt ter illustratie van de problematiek van kunst in een moreel debat.Show less
Wat is toegestaan in de kunst? Moet de kunstenaar totale artistieke vrijheid genieten, of moet zijn werk gecensureerd kunnen worden? Waar is de grens? Aan de hand van een bespreking van de...Show moreWat is toegestaan in de kunst? Moet de kunstenaar totale artistieke vrijheid genieten, of moet zijn werk gecensureerd kunnen worden? Waar is de grens? Aan de hand van een bespreking van de kunstenaars Marco Evaristti, Guillermo Vargas en Katinka Simonse (Tinkebell) worden de verschillende meningen hierover belicht.Show less